RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ikea groeit ondanks corona

icon
Wonen14 oktober, 2021

Ikea heeft in het gebroken boekjaar 2020-2021 zijn wereldwijde omzet met 6,6% zien stijgen. In België was er een groei van 5,8%, maar in Nederland leed de woonwinkelketen onder de langdurige lockdown.

 

Snel omschakelen

Ingka Group, de grootste franchisenemer van het merk Ikea, boekte tussen 1 september 2020 en 31 augustus 2021 een globale omzet van 37,4 miljard euro, een stijging met 6,3%. Door de coronamaatregelen in heel wat landen was de retailer verplicht om zijn inspanningen op het vlak van e-commerce te versnellen: winkels fungeerden tijdelijk als gedeeltelijke distributiecentra en afhaalpunten. Daarnaast werden zowel de website als de app verder doorontwikkeld. Die ingrepen misten hun effect niet, want het online aandeel in de totale omzet steeg afgelopen boekjaar van 18% naar 30%.

 

In België stegen de opbrengsten met 5,8% tot 1,01 miljard euro, vooral door massaal in te zetten op e-commerce. Bijna 222 miljoen euro (22,65%) kwam van de digitale verkoop, een jaar eerder vertegenwoordigde de e-commerce slechts 10,8% van de totale verkoop. Door de gedwongen winkelsluitingen en de heropening onder strikte voorwaarden nadien, daalde het aantal bezoeken aan de fysieke winkels wel met 19% tot 9,7 miljoen.

 

“In een voor ons allen bijzonder moeilijke context hebben wij afgezien van tijdelijke werkloosheid en voorrang gegeven aan het aan het werk houden van alle werknemers die dat wilden. Onze teams hebben blijk gegeven van vastberadenheid, vindingrijkheid en enthousiasme om onze klanten te helpen hun dagelijks leven te verbeteren. Dat is onze grootste trots”, zegt André Schmidtgall van Ikea België.

 

In Nederland bleven de twaalf winkels langer dan vier maanden gesloten. Dat had voorspelbare gevolgen: de omzet viel met 9,3% terug tot 1,24 miljard euro, maar het aandeel van e-commerce klom naar liefst 38,4% van het totaal.

 

Meer Wonen
Bekijk meer
  • icon
    Wonen16 mei, 2025
    Franse outletketen legt de hand op voorraad failliet Casa

    NOZ, een outletretailer met 339 winkels en 3 miljoen klanten per maand in Frankrijk, heeft de voorraad van de failliete decoratieketen Casa overgenomen.

  • icon
    Wonen15 mei, 2025
    IKEA Nederland heeft nieuwe CEO

    Op 1 september krijgt IKEA Nederland een nieuwe topman: de Oostenrijker Walter Kadnar komt over van de Duitse tak van de meubelretailer. Hij volgt Alessandra Zini op, die in januari overleed.

  • icon
    Wonen14 mei, 2025
    Dille & Kamille heeft eerste Franse winkel geopend

    Woensdagochtend opende Dille & Kamille een winkel in het centrum van Nantes. De Nederlandse retailer test het potentieel op de Franse markt in samenwerking met lokale franchisepartners.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN