RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Kim Evenepoel
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De nieuwe strategie van AB InBev: e-commerce en alternatieven voor bier

icon
Food7 december, 2021

Michel Doukeris, sinds dit jaar de nieuwe topman van biergigant AB InBev, heeft zijn groeistrategie voor de komende jaren uit de doeken gedaan. Kort samengevat: e-commerce en alternatieven voor bier (zoals hard seltzers) moeten de winst opkrikken en zo de enorme schuldenberg doen krimpen.

 

Overnamestrategie

Doukeris nam afgelopen zomer het roer over van de bijna legendarische Carlos Brito. Die had met een agressieve overnamestrategie AB InBev uitgebouwd van een bescheiden multinational tot ’s werelds grootste biergroep. Maar dat parcours eindigde met een valse noot: de overname van SABMiller leverde niet de verhoopte synergievoordelen op en zadelde de groep op met een forse schuld terwijl het operationeel niet zo lekker draaide.
 

Brito werd daardoor deels afgerekend op zijn zwakke plek: de overnames maskeerden het feit dat de organische groei – lees: meer bier verkopen – te wensen overliet. Net op dat vlak had Doukeris in zijn vorige functies bij AB InBev in Azië en Noord-Amerika al veelbelovende dingen getoond. En dus hoopte de markt dat hij die ervaring naar het groepsniveau zou brengen. Afgelopen maandag presenteerde hij aan analisten hoe hij dat wil doen.
 

Hard seltzers

In de eerste plaats hoopt Doukeris meer te profiteren van de algemene groei van de wereldwijde biermarkt dan zijn voornaamste concurrenten Heineken en Carlsberg. Een klassieke motor van die strategie is de lancering van nieuwe biervariëteiten. Maar Doukeris is vooral een grote believer in de kansen voor drankjes die zich eerder in de periferie van de biercategorie bevinden, zoals hard seltzers (gearomatiseerde spuitwaters met een alcoholgehalte dat vergelijkbaar is met pils), cocktails in blik en limonades met alcohol (AB InBev lanceerde afgelopen zomer Natural Light, limonades met vodka).
 

De andere pijler van de groeistrategie van Doukeris is e-commerce. AB InBev is overal ter wereld druk aan het timmeren aan een uitgebreid online aanbod voor particulieren. Het is de AB InBev-topman uiteraard niet ontgaan dat het online segment een forse duw in de rug kreeg door de coronacrisis. “Waarom zou ik wel een pizza kunnen bestellen en laten leveren, en geen fris biertje?”, klinkt het met een boutade die De Tijd noteerde.
 

Voor de duidelijkheid: een dergelijk online platform voor particulieren is er vooralsnog niet in onze contreien, bevestigde een woordvoerster aan RetailDetail. “Maar het is wel duidelijk de ambitie van het bedrijf om dat overal uit te bouwen”, klinkt het nog.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Walmart en PepsiCo beschuldigd van prijsafspraken

    Walmart en PepsiCo worden in de Verenigde Staten beschuldigd van samenwerking in een prijsafsprakenschema dat bijna tien jaar zou hebben geduurd. Dat blijkt uit een rechtszaak die maandag werd aangespannen bij een federale rechtbank, met het verzoek om erkenning als 'class action'.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN