RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
  • Tags bedrijfsresultaten
  • Bedrijven AB FoodsPrimark
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Primark verhoogt prijzen ondanks verdubbelde winst

icon
Mode26 april, 2022
Front of a primark store
Shutterstock

Associated British Foods, de eigenaar van Primark, is erin geslaagd zijn halfjaarwinst bijna te verdubbelen. Toch waarschuwt de groep dat zijn kledingdiscountketen de prijzen zal moeten verhogen omwille van de enorme inflatiedruk.

Groei over de hele linie

In de 24 weken tot 5 maart zag AB Foods zijn aangepaste bedrijfswinst stijgen van 369 naar 706 miljoen pond (840 miljoen euro). In dezelfde periode stegen de inkomsten van de groep met een kwart tot 7,88 miljard pond (9,4 miljard euro).

Voor de voedingstak van het concern – die nog altijd groter is dan zijn modezusje Primark – bleef de groei beperkt tot slechts 6% naar 4,34 miljard pond (5,2 miljard euro). De tak had immers te kampen met heel wat grote uitdagingen qua logistiek, prijsstijgingen van grondstoffen en afwezigheden wegens Covid. De groep exploiteert foodmerken als Twinings, Ryvita en Jordans (ontbijtgranen), maar ook een reeks bakkerijen, molens en producenten van voedingsingrediënten.

Primark bereikt verwachtingen

Primark zag zelfs een groei van bijna 60% tot 3,54 miljard pond (4,2 miljard euro) doordat bijna alle winkels gedurende de hele periode open konden blijven. De korte sluitingen in Oostenrijk en Nederland waren slechts klein bier vergeleken met de langere gedwongen sluitingen in zowat heel Europa in dezelfde periode van vorig jaar, aldus het bedrijf. Met de groei van 59% heeft de modeketen zijn in februari geformuleerde doelstelling van +60% maar net gehaald.

Toch waarschuwde ABF dat de verwachte inflatie nu zo hoog is dat het bedrijf de stijgende kosten niet zal kunnen compenseren met alleen maar kostenbesparingen. Sommige herfst-/wintervoorraden van de modediscounter zullen daarom in prijs worden verhoogd. “We zijn echter vastbesloten om ons prijsleiderschap en onze dagelijkse betaalbaarheid te waarborgen, vooral in dit klimaat van grotere economische onzekerheid”, benadrukte CEO George Weston.

“Ondanks de inflatiedruk die we ondervinden, verwachten we voor het hele jaar een aanzienlijke stijging van het aangepaste bedrijfsresultaat en de aangepaste winst per aandeel voor de groep”, voegde de topman daar nog aan toe.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode16 mei, 2025
    Groep achter JBC, CKS en Mayerline opnieuw van start in Nederland

    Claes Retail Group (CRG), het bedrijf boven de Belgische modemerken JBC, CKS en Mayerline, viert zijn vijftigste verjaardag met het beste bedrijfsresultaat in acht jaar. De retailer opende zopas een winkel in het Nederlandse Sluis.

  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar

    De Amerikaanse sportwinkelketen Dick’s Sporting Goods wil zijn sectorgenot Foot Locker overnemen. Die kampt met tegenvallende cijfers en dreigende invoertarieven.

  • icon
    Mode15 mei, 2025
    1.700 banen op de tocht bij Burberry

    Wereldwijd gaat Burberry 1.700 banen schrappen op zijn hoofdkantoren en in de trenchcoatfabriek. Winkelsluitingen zijn niet gepland bij het luxemerk, dat de verkopen weer ziet aantrekken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN