RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Coca-ColaDanoneMondelez
  • Onderwerpen AnalyseBedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Danone, Coca-Cola en Mondelez verwachten meer, retailers betalen de rekening

icon
Food27 juli, 2022
Shutterstock.com

De tweespalt tussen retailers en merkproducenten wordt groter: Danone, Coca-Cola, Mondelez, … allemaal verhogen ze hun verwachtingen voor dit jaar, terwijl retailreus Walmart gisteren nog het tegenovergestelde deed.

Chocolade boven alles

Walmart ziet de marges verdampen, terwijl FMCG-reuzen van Mondelez tot Unilever hun verwachtingen voor dit jaar net optrekken. Danone verwacht nu een vergelijkbare omzetgroei van 5 à 6%, ten opzichte van 3 tot 5% eerder. De omzet groeide vorig kwartaal namelijk met 7,7%, beduidend meer dan waar analisten op rekenden. CEO Antoine de Saint-Affrique noemt de eerste jaarhelft bemoedigend. Al denkt de topman wel dat de operationele marge toch lager zal uitkomen dan vorig jaar.

Mondelez denkt dit jaar zelfs dubbel zo hard te zullen groeien als eerst verwacht: de koekjesproducent verhoogt de omzetprognose van 4% naar 8%. In het tweede kwartaal tekende de Milka-maker een indrukwekkende volumegroei van 5% op, ondanks de hogere prijzen. “Terwijl consumenten groeiende frustratie uiten over de stijgende prijzen voor een breed scala aan goederen en diensten, blijven ze chocolade en koekjes zien als betaalbare verwennerijen en een belangrijke oppepper,” zegt CEO Dirk Van de Put aan Reuters. Het maakt dus niet uit hoeveel ze kosten.

Liever cola dan kleren

Ook Coca-Cola houdt bijzonder goed stand. Vorig kwartaal steeg de autonome omzet met 16%, vooral met dank aan prijsstijgingen. De winst en marges blijven ondertussen behoorlijk stabiel, zelfs ondanks leverachterstanden en hogere kosten. De Amerikaanse drankengigant rekent nu op dubbelcijferige omzetgoei (12-13%) voor het hele jaar, in tegenstelling tot de eerder voorspelde 7 à 8%.

De leveranciers slagen er vlot in hun hogere kosten door te rekenen – de prijzen stegen zo’n 10% dit jaar bij Unilever – maar de retailers betalen de rekening. Mensen geven nu minder uit aan producten met hogere marges, zoals kleding of elektronica, gaf Walmart maandag toe. Hoewel de omzet voor voeding stijgt, verwacht de retailer een pak minder winst. Consumenten zijn nu ook extra gevoelig voor prijsacties en rekenen op hun supermarkten om budgetvriendelijke oplossingen te bieden. De concurrentiestrijd tussen de supermarkten laait zo op, met verdere margedruk als gevolg.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

  • icon
    Food4 december, 2025
    Picnic haalt nu ook A-merken uit Polen en Tsjechië

    Na België, Duitsland en Frankrijk haalt onlinesupermarkt Picnic nu ook merkproducten uit Polen en Tsjechië. Daarmee zet de e-tailer een nieuwe stap in zijn strijd tegen de ’territoriale leverbeperkingen’.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN