RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags biologisch
  • Bedrijven Bio-PlanetEkoplazaThe Barn
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belg blijft beknibbelen op bio

icon
Food17 augustus, 2022

Bioproducten zijn een luxe die steeds minder mensen zich permitteren in inflatietijd. Dat merken toch de biowinkels, die ook dit voorjaar beduidend minder verkopen.

Terug naar pre-corona

Begin dit jaar noteerden Belgische biowinkels al een historische omzetdaling, en een half jaar later lijkt er nog geen schot in de zaak te zijn. Integendeel: niet alleen geven mensen post-corona meer buitenshuis uit en minder aan gezond thuis koken, maar nu zorgt de hoge inflatie en dalende koopkracht er ook nog eens voor dat mensen verder besparen. Bio wordt daarbij gezien als een luxeproduct.

Vorig jaar gaven Vlamingen 399 miljoen euro uit aan bio, berekende GfK. Het ging toen om een groei van 7% en een stijging van 2,2% marktaandeel naar 2,4% op de totale boodschappenmarkt. Toch was dat al een forse vertraging tegenover 2020, toen de verkoop van bioproducten met liefst 16% steeg. Dit jaar denken bioverkopers terug te vallen op het pre-coronaniveau van 2019, bericht De Tijd. De coronapiek is voorbij.

Conservatiever koopgedrag

“In het eerste jaar van de covidperiode kreeg het bio-assortiment een grote impuls dankzij de verhoogde focus op gezondheid”, klinkt het bij Bio-Planeteigenaar Colruyt Group. Vandaag is er daarentegen “een conservatiever koopgedrag, met de nadruk op prijs”. Het gevolg voor de bioketens? “Het waren moeilijke jaren”, aldus Brusselse biomarktketen The Barn, al komen de klanten er de laatste weken stilaan terug en blijft het jonge bedrijf uitbreiden.

Uitbreiden is noodzakelijk, want de plotse volatiliteit in de biomarkt zorgt voor een heuse consolidatiegolf. Colruyt Group liet in zijn jongste jaarverslag optekenen dat Bio-Planet van de gelegenheid gebruik wil maken om partnerships aan te gaan of zelfs winkels over te nemen. Tegelijkertijd is het Nederlandse Ekoplaza aan een Belgische opmars bezig door sectorgenoten Origin’O en Färm over te nemen.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN