RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Test-Aankoop
  • Onderwerpen InflatiePrijsvergelijking
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Supermarkt in België al meer dan 12% duurder

icon
Food2 september, 2022
Shutterstock.com

Een gemiddelde winkelkar kostte in augustus 12,33% meer dan een jaar eerder. Mosterd, spaghetti, papierwaren en boter werden zelfs meer dan 30% duurder. De prijskloof met Franse supermarkten wordt groter.

Grote verschillen

De prijzen in de Belgische supermarkten blijven stijgen: in augustus was een winkelkar gemiddeld 12,33% duurder dan een jaar eerder, blijkt uit een nieuwe meting van Test-Aankoop. In vergelijking met juli stegen de prijzen alweer met 1%. Een gezin van twee personen besteedt hierdoor 48 euro meer aan dezelfde winkelkaar dan een jaar geleden. De consumentenorganisatie baseert zich op de prijzen van 3000 noodzakelijke voedings- en huishoudproducten in de winkels van Albert Heijn, Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize, Aldi en Lidl.

Er zijn wel grote verschillen per product. Boter werd 30% duurder, papierwaren zoals toiletpapier en keukenrol werden 33% duurder, de prijs van spaghetti steeg met 35%, die van mosterd zelfs met 36%. De verklaring ligt voor de hand: mosterdzaad komt hoofdzakelijk uit Rusland en Oekraïne.

Duurder zuivel

Zuivel werd al 17% duurder: recent stegen vooral de prijzen voor yoghurt, een gevolg van gestegen melk- en energieprijzen en loonkosten. Die trend zal zich op korte termijn wellicht doorzetten, nu Danone belangrijke prijsverhogingen tracht door te voeren – met lege rekken bij Delhaize en Lidl als gevolg.

Er vallen maar weinig uitzonderingen te ontwaren in de winkelkar. Enkel voor groenten (+5%) en fruit (+4%) bleven de prijsstijgingen beperkt, net als voor chocolade (+4%). Intussen dalen op de wereldmarkt nu wel de prijzen voor granen en plantaardige oliën, maar het zal nog even duren voor dat ook zichtbaar wordt in de winkelrekken.

Grenswinkelen

Door de hoge inflatie wordt het voor Belgische shoppers aantrekkelijker om in het buitenland te winkelen. De prijsverschillen met Nederland zijn weliswaar kleiner geworden als gevolg van hevige concurrentie op de Belgische markt. Recent nog bleek dat de prijzen voor enkele grote A-merken in de Belgische Jumbo-winkels beduidend lager zijn dan in Nederland.

Maar de prijsverschillen met Frankrijk lopen enorm op: de Franse overheid neemt immers ingrijpende maatregelen tegen de inflatie, die er momenteel slechts 5,8% bedraagt. Dat lokt Belgische koopjesjagers de grens over. De Auchan in Roncq was altijd al populair bij West-Vlaamse shoppers, maar wordt nu overspoeld door Belgen, blijkt uit een reportage in De Standaard. Die komen er niet enkel wijn, water, frisdranken en wasmiddel inslaan, maar gooien ook de tank vol, want de benzine is er goedkoper dankzij een overheidskorting op de accijnzen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

  • icon
    Food4 december, 2025
    Picnic haalt nu ook A-merken uit Polen en Tsjechië

    Na België, Duitsland en Frankrijk haalt onlinesupermarkt Picnic nu ook merkproducten uit Polen en Tsjechië. Daarmee zet de e-tailer een nieuwe stap in zijn strijd tegen de ’territoriale leverbeperkingen’.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN