RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags inkoopalliantie
  • Bedrijven Carrefour
  • Onderwerpen Inkoopalliantie
  • Geografie BelgiëFrankrijkSpanje
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carrefour bundelt de inkoop voor zes landen

icon
Food12 september, 2022

Carrefour gaat de inkoop voor zes van zijn belangrijkste markten, waaronder België, bundelen. De retailgroep richt daarvoor een eigen internationale inkoopcentrale op in Spanje.

Internationale contracten

Nu Carrefour alle samenwerkingsverbanden met concurrenten heeft opgeblazen, richt de Franse retailer zoals verwacht een eigen Europese inkoopcentrale op. Begin 2023 zou in Madrid een aankoopbureau met de naam Eureka worden geopend, meldt LSA. De centrale moet de inkoop gaan doen voor zes landen waar Carrefour actief is: België, Frankrijk, Italië, Polen, Roemenië en Spanje.

Eureka zou wel uitsluitend met grote leveranciers en merken onderhandelen: lokale bedrijven zullen dus nog wel met de nationale afdelingen rond de tafel zitten. Het is evenwel de bedoeling dat er voor multinationals één contactpersoon zal zijn, één administratief proces voor bestellingen en facturen en dus ook één internationaal contract. Carrefour wil via dit nieuwe systeem ook meer datagestuurde beslissingen kunnen nemen, de commerciële prestaties beter kunnen meten en nauwkeuriger toezien op de activiteiten.

Druk op allianties

Toevallig verdenken de Italiaanse autoriteiten Carrefour Italië er net van vier jaar lang te hebben gefraudeerd met valse facturen. Op dit soort zaken komt mogelijk meer controle. De internationale bundeling moet Carrefour echter vooral schaalvoordelen opleveren. Internationale ketens zoals Lidl en Aldi kopen al langer Europees in, en doen daar hun voordeel mee.

Er komt ook steeds meer druk op de aankoopallianties tussen concurrerende retailers vanwege de mededingingsautoriteiten. Eind dit jaar stopt Carrefour alvast de samenwerking met de groep Louis Delhaize, die al sinds 2014 bestond. Op 1 oktober komt ook een einde aan Envergure, de inkoopcentrale die de groep in 2019 opzette met Système U op de Franse markt.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN