RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven EdekaMarsRewe
  • Onderwerpen Prijsconcurrentie
  • Geografie Duitsland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Mars in oorlog met Rewe en Edeka

icon
Food10 oktober, 2022
Shutterstock.com

Er woedt een hevige supermarktoorlog in Duitsland: Mars heeft de leveringen aan Rewe en Edeka stopgezet wegens onenigheid over de prijzen. De retailers reageren hard op sociale media.

Ongeziene schaal

Voedingsmultinational Mars heeft in Duitsland de leveringen stopgezet aan twee grote supermarktketens: Rewe (waartoe ook discountketen Penny behoort) en Edeka (met discounter Netto). De schaal van de boycotactie is ongezien: het gaat niet om enkele referenties, maar om het volledige assortiment van zo’n 300 producten van merken als M&Ms, Whiskas, Ben’s Original en Miracoli. De reden ligt voor de hand: de retailers willen niet ingaan op de prijsverhogingen die de merkfabrikant wil doorvoeren.

Mars wil aan de Duitse media geen commentaar kwijt over de leverstop. Aan vakblad Lebensmittel Zeitung verklaarde Carsten Simon, topman van de zoetwarendivisie van Mars, wel dat het bedrijf “dit jaar dringend een tweede prijsverhoging nodig heeft” wegens kostenstijgingen. Hij uitte ook kritiek op de harde aanpak van de Duitse retailers. Nergens anders zijn er volgens hem zulke felle geschillen.

“Voedsel mag geen luxegoed worden”

Daar denken de retailers anders over. Prijsverhogingen van 10% aankondigen en vervolgens zeggen dat Rewe die maar moet doorberekenen aan de klant, is totaal onrealistisch, zegt Rewe-topman Lionel Souque. “Als je hoort dat een leverancier aan ons zegt dat hij 30% meer wil in Duitsland, en dat hij 5% meer wil voor hetzelfde artikel in Frankrijk, dan vraag ik me af waar de logica zit.” Ook Edeka waarschuwt leveranciers voor buitensporige prijseisen. “Voedsel mag geen luxegoed worden,” aldus CEO Markus Mosa.

Op de sociale media bespelen de retailers de publieke opinie. Dit postte discounter Netto op zijn Instagramaccount: “Fabrikant Mars eist een onredelijke prijsverhoging. Wij van Netto vechten voor u en bieden u met ons eigen merk een alternatief dat minstens 64% goedkoper is, maar 100% even goed smaakt.” Het conflict is overigens geen unicum voor de Duitse markt. Momenteel vechten Coca-Cola en Edeka een geschil uit voor de rechtbank.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN