RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Carrefour
  • Onderwerpen ExpansieHerstructurering
  • Geografie Frankrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Koopkracht en klimaat: de speerpunten voor Carrefour

icon
Food8 november, 2022
Shutterstock.com

Carrefour gaat de komende jaren in de kosten snijden en sterker inzetten op discountformules en huismerken. Het aanbod in de hypermarkten wordt fors gesaneerd. Tegelijk investeert de groep in e-commerce en duurzaamheid.

Discountformules

Woensdag presenteerde Carrefour-topman Alexandre Bompard zijn Strategisch Plan 2026. Daarin gaan stevige kostenbesparingen – vier miljard euro tegen 2026 – hand in hand met verhoogde investeringen om de grote uitdagingen voor de toekomst aan te gaan. Het investeringsbudget gaat van 1,7 naar 2 miljard euro per jaar. Die uitdagingen, dat zijn in de eerste plaats koopkracht en klimaat.

De retailer gaat nog sterker inzetten op huismerken: die moeten in 2026 een aandeel hebben van 40% van de voedingsomzet, vandaag is dat 33%. Ook gaat de groep sterker inzetten op discountformules. In Brazilië gaat prijsvechter Atacadão van 270 naar 470 vestigingen en – opmerkelijk toch – in het najaar van 2023 opent er ook een eerste Atacadão in Frankrijk. Ook het andere discountformat van de groep, Supeco, groeit verder, met name in Spanje.

Hypermarkten en proximiteit

In de hypermarkten moet het voedingsaanbod vereenvoudigd worden: het assortiment krimpt met 20%. Dat moet de leesbaarheid van de schappen verbeteren. In non-food zal het vaste aanbod zelfs met 40% krimpen: er komen meer in/uit-acties.

Carrefour blijft sterk inzetten op proximiteitsformules in franchise, met 2400  openingen op de planning. 90% van alle winkelopeningen in Europa zullen franchisewinkels zijn. Tegelijk worden ook bestaande winkels in franchise gegeven. De retailer plant internationale uitbreiding naar tien nieuwe markten in Afrika, het Midden-Oosten en Latijns-Amerika. E-commerce moet naar een omzet van tien miljard euro in 2026.

Leveranciers moeten mee

Om de klimaattransitie aan te pakken wil Carrefour de voedselverspilling in de winkels halveren tegen 2025 (vergeleken met 2016). Tegen die deadline moeten ook alle verpakkingen van het eigen merk herbruikbaar, recycleerbaar of composteerbaar zijn. 80% van de folders wordt gedigitaliseerd. De energieconsumptie moet met 20% dalen, tegelijk voorziet het bedrijf 4,5 miljoen m² zonnepanelen op zijn parkings tegen 2026.

Daarnaast zet Carrefour sterker in op duurzame landbouw en lanceert het een nieuwe duurzame buurtwinkelformule in Frankrijk met de naam “Potager City”.

Klimaatneutraliteit in 2040 blijft het doel. De honderd grootste leveranciers moeten mee in het bad: zij moeten zich net als Carrefour zelf engageren om een ‘1,5°-traject’ aan te houden tegen 2026. Wie niet voldoet, zal uit de schappen verdwijnen.

Vastgoed en media

Om de plannen waar te maken, gaat de groep zijn interne organisatie vereenvoudigen. Doordat Carrefour sterker gaat samenwerken op Europees niveau, zullen er jobs sneuvelen op de hoofdkantoren. 50% van de food-inkopen zullen gebeuren via de recent opgerichte inkoopcentrale Eureca. De non-food inkoop wordt voor 70% gecentraliseerd.

Bijkomende inkomsten wil Carrefour halen uit het beter benutten van zijn vastgoedpatrimonium. Op een honderdtal sites komen woningen, kantoren of handelspanden. In Brazilië wordt de vastgoeddivisie het grootste private immobiliënbedrijf van Zuid-Amerika. Retail media zijn een andere inkomstenbron: via een joint venture met mediagroep Publicis wil Carrefour marktleider worden in zowel Europa als Latijns-Amerika.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN