RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AldiColruytCoraDelhaizeLidl
  • Onderwerpen Prijsconcurrentie
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Huismerken stegen sterker in prijs dan nationale merken

icon
Food21 december, 2022
Shutterstock.com

Huismerken kenden het afgelopen jaar beduidend sterkere prijsstijgingen dan A-merken in Belgische supermarkten. De harddiscounters stegen het meest in prijs, Delhaize en Cora het minst. De prijskloof tussen A-merken en huismerken blijft wel aanzienlijk.

Dubbel zo snel

In de periode van december 2021 tot eind november 2022 werden huismerken gemiddeld 10,34% duurder, de A-merken slechts 4,30%. Huismerken stegen afgelopen jaar dus twee keer sneller in prijs dan A-merken, blijkt uit een analyse van databedrijf Daltix in De Standaard. Er zijn wel verschillen per supermarktketen. Bij Cora werden merken 3,17% duurder, huismerken 12,06%. Bij Delhaize stegen merken met 4,21%, huismerken met 8%. Colruyt zag zijn huismerken 8,19% stijgen, de A-merken met 7,64%.

Wanneer je de prijsevoluties van merken en huismerken samentelt, dan stegen de prijzen het meest bij harddiscounters Aldi (+13,99%) en Lidl (+13,09%). Bij Delhaize (+4,66%) en Cora waren de globale prijsstijgingen het kleinst. Bij Colruyt bedroeg de stijging 7,76%.

Kloof verkleint niet

Er is een logische verklaring voor de sterke prijsstijgingen bij huismerken: in verhoudingen wegen elementen als grondstoffen en energie voor de producten zwaarder door in de prijs, omdat ze geen marketingkosten maken. Toch wordt de prijskloof tussen huismerken en A-merken niet kleiner: “Het prijsverschil tussen het goedkoopste gamma (zoals Everyday) en A-merken bedraagt circa 70%. Als een merkartikel dan 5% duurder wordt en het goedkope artikel 10%, is de kloof niet verkleind”, zegt inkoopdirecteur Geert Roels van Colruyt aan de krant.

Dit jaar zetten supermarktketens sterk in op hun goedkopere huismerken om de koopkracht van hun klanten te ondersteunen. Delhaize bijvoorbeeld voerde prijsverlagingen door voor zo’n 500 huismerkproducten, de ‘Kleine Leeuwtjes’, Carrefour lanceerde een reeks reclamespots waarin klanten de uitdaging aangaan om een maand lang enkel huismerken te kopen, en Lidl pakte uit met zeer confronterende prijsvergelijkingen tussen huismerken en A-merken.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN