RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven GetirGorillasJust Eat Takeaway
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenE-commerce
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Meer verlies dan omzet voor Gorillas-overnemer Getir

icon
Food22 december, 2022
Shutterstock.com

De snelle groei komt met een stevig prijskaartje voor Getir: de Turkse quickcommercespeler, die recent zijn rivaal Gorillas overnam, boekte vorig jaar een verlies van meer dan 500 miljoen euro – op een omzet van niet eens 440 miljoen.

Voldoende cash

Waarnemers stellen zich al langer vragen bij de houdbaarheid van het zakenmodel van de zogenaamde flitsbezorgers, en de cijfers die de snelle bezorgdienst Getir nu voor het eerst naar buiten brengt, lijken de scepsis te bevestigen. Op een omzet van omgerekend 438 miljoen euro boekte het bedrijf een verlies van 553 miljoen euro, blijkt uit een jaarrekening die het FD kon inkijken. De cijfers hebben betrekking op de activiteiten in negen landen.

Ondanks alles zit Getir nog niet écht in financiële problemen: eind vorig jaar had de flitsbezorger nog meer dan 500 miljoen euro cash op de balans, en in maart haalde de scale-up nog eens meer dan 700 miljoen euro durfkapitaal op. Toch snijdt het bedrijf in de kosten: in mei van dit jaar kreeg één op de zeven medewerkers de bons en zette het bedrijf de expansieplannen on hold.

Consolidatie

Flitsbezorgers krijgen het moeilijk doordat consumenten na de coronacrisis weer vaker zelf naar de winkel gaan. De inflatie doet mensen scherper op hun budget letten. Bovendien voeren heel wat steden strengere regels in voor de vestiging van ‘dark stores’, die niet langer welkom zijn in de woonwijken waar hun klanten zitten. De crisis en de stijgende rente maken ook investeerders voorzichtiger.

Consolidatie is daardoor aan de orde in de sector. Recent kondigde Getir een nauwe samenwerking aan met Just Eat Takeaway: de Turkse koerierdienst gaat bestellingen bezorgen voor het maaltijdplatform. En eerder deze maand nam het bedrijf zijn concurrent Gorillas over. Ook die blijkt fors verlieslatend: voor elke euro die het bedrijf binnenhaalt, verliest het gemiddeld anderhalve euro. Getir betaalde voor de overname dan ook maar de helft van wat Gorillas een jaar geleden nog waard was.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Waarom merken bij Albert Heijn in Nederland 2% duurder zijn dan in België

    Supermarkten in België, Nederland en Duitsland hebben gemiddeld een vergelijkbaar prijsniveau, al zijn er opmerkelijke verschillen in functie van categorieën, merken en retailers, blijkt uit een nieuwe prijsvergelijking bij onder andere Aldi en Albert Heijn.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    [Interview] “Het is voor shoppers weer interessanter om de boodschappen in België te doen”

    In tijden van harde prijsdiscussies met internationale retailallianties willen de A-merken weg van het conflictmodel: “Onze welvaart staat op het spel.” De prijsverschillen met de buurlanden worden kleiner, ziet BABM.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN