RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Carrefour
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Frankrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carrefour stoomt vol vertrouwen door, aarzelend herstel in België

icon
Food14 februari, 2023
Cristian Storto / Shutterstock.com

Carrefour heeft er een bemoedigend boekjaar op zitten, vooral dankzij sterke resultaten in Latijns-Amerika en marktaandeelwinst in de belangrijkste Europese markten. Twee landen echter hinken nog achterop: Spanje en België.

Hogere ambities

Afgelopen boekjaar realiseerde Carrefour een omzetstijging (op vergelijkbare basis) van 8,5% tot 90,8 miljard euro. Het operationeel resultaat steeg met 8%. De online bruto-omzet ging er zelfs met 26% op vooruit. In alle sleutelmarkten boekte de retailer marktaandeelwinst. Op de Franse thuismarkt, waar de energiecrisis wat minder woog op het gezinsbudget, presteerde de retailer goed met een vergelijkbare groei van 3,4%. In Latijns-Amerika (+24,6%) ging het nog veel beter, onder andere dankzij de voorspoedige integratie van de in 2021 overgenomen Grupo BIG.

CEO Alexandre Bompard wijst erop dat de degelijkheid van het zakenmodel van Carrefour ook in een context van ongeziene inflatie buiten kijf staat. Na een geslaagde transformatie gaat de retailer een volgende fase in, met hogere ambities op digitaal vlak, een sterkere ontwikkeling van het discountaanbod, nieuwe sociale en ecologische engagementen. Het bedrijf verwacht ook in 2023 een verdere stijging van omzet en winst.

Tekenen van verbetering

Toch daalde de operationele marge op groepsniveau licht, van 3,1% in 2021 naar 2,9% in 2022. In Europa is dat te wijten aan mindere resultaten in Spanje (waar de koopkracht sterk onder druk stond) en in België (dat rode cijfers schrijft na een daling van de vergelijkbare omzet met 0,9% door logistieke problemen en hevige concurrentie). In het vierde kwartaal groeide de Belgische omzet wel opnieuw met 3,4% en vertoont de marktaandeeltrend tekenen van verbetering, zegt de retailer.

Die omzetstijging houdt echter duidelijk geen gelijke tred met de hoge voedingsinflatie in het land. Ook dit jaar zal de retailer het moeilijk hebben om de Belgische omzet te verhogen, na de verkoop van de 86 filialen van franchisepartner Mestdagh aan Intermarché – al bracht de verkoop van het aandeel dat Carrefour nog had in de groep Mestdagh, nog de bescheiden som van 41 miljoen euro op.

“Carrefour België bevestigt terugkeer”

CEO Geoffroy Gersdorff van Carrefour België reageerde opgezet met de gepubliceerde cijfers: “De resultaten van het tweede semester 2022 zijn hoopgevend met een terugkerende groei van de omzet, een recuperatie van marktaandeel en een verbetering van de operationele resultaten. Onze krachtige acties rond de verdediging van de koopkracht van de klanten (geblokkeerde prijzen, Carrefour producten aan minder dan 1 euro, Carrefour Bio het goedkoopste bio-merk van België…) en de operationele beslissingen van de laatste maanden werpen hun vruchten af. Carrefour België bevestigt haar terugkeer in een zeer concurrentiële markt en in een gespannen economische context.”

Wat zijn de vooruitzichten voor 2023? “Carrefour België zal de positieve tendens die de laatste maanden van 2022 werd ingezet, versnellen. We zijn begonnen met het uitvoeren van de strategie ‘Carrefour 2026’, die onder meer als doel heeft om de aantrekkelijkheid van elk enseigne (Express, Market, Hyper) te versterken door een steeds beter antwoord te bieden op de noden van de consumenten. We kunnen daarbij rekenen op 11.000 werknemers met passie voor de klant en honderden geëngageerde en ondernemende franchisenemers.”

(Dit artikel werd op 15 februari bijgewerkt met de reactie van CEO Geoffroy Gersdorff)

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food3 juni, 2025
    Bel geeft plantaardig kaasmerk Nurishh op

    Op het vlak van plantaardige ambities lijkt de Franse zuivelgroep Bel een strategische bocht te nemen: het plantaardige kaasalternatief Nurishh verdwijnt onverwacht van de markt, de fabriek gaat dicht.

  • icon
    Food3 juni, 2025
    Forse kartelboete voor Delivery Hero en Glovo

    De Europese Commissie heeft bezorgdiensten Delivery Hero en Glovo een kartelboete van 329 miljoen euro opgelegd omdat ze onderlinge afspraken maakten terwijl ze nog concurrenten waren.

  • icon
    Food2 juni, 2025
    Alexandre Bompard: “Overnamegeruchten wijzen op aantrekkelijkheid van Carrefour”

    De CEO van Carrefour wil niet reageren op de recente geruchten over toenaderingsgesprekken met Ahold Delhaize, maar ziet in de belangstelling een positief signaal: “Het laat zien hoe aantrekkelijk ons bedrijf is voor een groot aantal spelers.”

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN