RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Delhaize
  • Onderwerpen Franchise
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zo gaat Delhaize franchisenemers nauwer aan zich binden

icon
Food4 juli, 2023
AD Delhaize Lommel

Delhaize werkt aan een nieuw contract voor zijn zelfstandige ondernemers. De supermarktketen gaat voor meer uniformisering, maar maakt de spelregels zo ook strenger.

“Grijze zones” eruit

De 128 winkels die Delhaize straks verzelfstandigt, krijgen een streng franchisecontract voorgeschoteld. Nu de keten volledig overstapt op een franchisemodel wil ze “duidelijkheid scheppen”, zegt woordvoerder Roel Dekelver tegenover De Tijd. De “grijze zones” in de oude contracten gaan eruit.

Zo moeten de zelfstandigen weldra verplicht 95% van het Delhaize-aanbod voeren. Voordien lag het percentage niet vast, waardoor dat nogal kon variëren. Klanten verwachten echter overal “het typische assortiment”, aldus Dekelver. Ook moeten de ondernemers alle producten die ze via de franchisegever kunnen aankopen ook effectief daar inkopen. Dat klinkt logisch, maar heel wat winkels halen vandaag tientallen procenten omzet uit een eigen assortiment.

Wel mogen de zelfstandige uitbaters nog een “complementair assortiment” extern inkopen, zoals streekproducten of verse vleesbereidingen. “Jonagolds buiten Delhaize om aankopen is niet mogelijk, maar een appelras dat we niet hebben wel”, klinkt het: “Merkproducten zullen inderdaad vooral via ons aangekocht worden.” Wat wel of niet mag? Dat wordt in onderling overleg bepaald.

400 overnamekandidaten

Om “meer gelijkheid te creëren” legt Delhaize voor bepaalde producten ook maximumprijzen op. Het zou vooral om basisproducten en promoties gaan. Wie de regels overtreedt, riskeert voortaan ook boetes tussen 2% en 15% van de jaaromzet. Al zullen die boetes slechts uitzonderlijk, bij “herhaaldelijke grove inbreuken” en na meerdere waarschuwingen worden geheven, belooft de retailer.

In eerste instantie gelden de herziene contracten voor ondernemers die zich nieuw aansluiten, maar zodra de lopende overeenkomsten aflopen, krijgen ook bestaande franchisenemers de nieuwe regels. Een normale actualisering volgens Delhaize, maar Luc Ardies van Unizo denkt daar anders over. De zelfstandigenorganisatie verwacht toegevingen van de supermarktketen, niet het minst gezien de onrust en vakbondsprotesten door de huidige reorganisatie.

Delhaize zegt niettemin al 400 overnamekandidaten te hebben: elke winkel zou minimum één kandidaat hebben, veruit de meeste zelfs twee of meer. De meeste kandidaten (40%) hebben al een Delhaize, haast evenveel zijn er op dit moment werknemer (bijvoorbeeld de huidige geranten van geïntegreerde winkels).

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte. Terug naar een vertrouwde naam De Italiaanse tak van Carrefour kreeg met New Princes een verrassende koper:...

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN