RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Delhaize
  • Onderwerpen AnalyseFranchiseHerstructurering
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Analyse] Geen weg terug voor Delhaize

icon
Food8 augustus, 2023

Dat de franchisering van 128 geïntegreerde supermarkten bij Delhaize nu écht van start gaat, biedt alle betrokkenen het voordeel van de duidelijkheid. De foodretailer zet wel degelijk door, al zal het tempo flink hoger moeten.

Opsteker

De aankondiging van Delhaize, afgelopen maandag, riep uiteenlopende emoties op bij de betrokkenen. Op het hoofdkantoor overheerst wellicht opluchting, omdat de grote franchiseoperatie nu eindelijk écht van start gaat. Na maanden van heviger dan verwachte protestacties en gigantisch omzetverlies is dat een opsteker. De retailer kan nu aantonen dat kandidaat-overnemers dan toch niet worden afgeschrikt door vermeende wurgcontracten en dreigementen van actievoerders, die beloven de boel te laten verrotten.

Dat het eerste lijstje overnemers met vijf aangeslotenen, vijf medewerkers en vijf “externe” partijen een verdacht evenwichtige afspiegeling is van de drie types ondernemers waar Delhaize op rekent, zal wel geen toeval zijn. Dat is slimme communicatie die moet bewijzen dat de business case klopt – en die het vertrouwen moet opkrikken. Het kan er ook op wijzen dat Delhaize wel degelijk heel wat meer achter de hand houdt, ondanks stemmingmakerij over “massaal afhakende” kandidaten. Dat vernemen we de komende maanden wel.

Enorme uitdaging

Trots en enthousiasme horen we bij de overnemers, die een sterke band hebben met het merk Delhaize en overtuigd zijn van het potentieel van “hun” winkel. Ze spreken verzoenende taal naar de betrokken medewerkers. Het wordt hoe dan ook een hele klus om het moreel weer op te krikken en de teams te motiveren.

Opmerkelijk daarbij is dat dit eerste lijstje meteen enkele van de moeilijkste winkels in het hele dossier bevat: voor de deuren van Brusselse vestigingen als Hankar en Flagey vragen de medewerkers al maanden aan de klanten om solidariteit te tonen door de winkel te boycotten. De omzet is er gekelderd, de sfeer totaal verziekt. Hier is de uitdaging enorm. Dat houdt ondernemers niet tegen om er toch vol voor te gaan. Ze laten zich niet intimideren, wat van lef getuigt en van een sterk geloof in de winkels en het merk Delhaize.

Voordeel van de twijfel

Bij de bonden overheerst verontwaardiging, uiteraard. De illusie dat Delhaize bereid zou zijn om over alternatieven voor het franchiseplan te praten, hadden ze al opgeborgen, en de hoop op een sociaal plan voor vrijwillige vertrekkers mogen ze ook opgeven. Ze waarschuwen wel voor nieuwe acties, maar de vraag is hoe groot het draagvlak daarvoor nog is en wat ze ermee willen bereiken.

In de winkels zijn de meningen immers erg verdeeld. In de Vlaamse supermarkten lijken de ploegen bereid om de overnemers het voordeel van de twijfel te gunnen, en er dan maar het beste van te maken. Eerder positief zijn de eerste reacties in Knokke en Ronse, lezen we in de regionale pers. Afwachtend klinken ze in Izegem, Denderleeuw en Deurne. In Nijvel en Brussel weerklonk frustratie en woede. De deuren gingen er opnieuw dicht (maar ze zijn intussen alweer open).

De kop is eraf

Uiteraard is dit nog maar een begin. De eerste vijftien winkels verkopen, dat is een makkie. De volgende vijftien dossiers zullen ook al wel zo goed als rond zijn. De laatste winkels worden wellicht een ander verhaal. Bovendien: aan een gezapig tempo van vijftien winkels per twee maanden raakt die operatie volgend jaar nog niet afgerond. De snelheid moet omhoog. En daarna begint het werk pas écht: medewerkers motiveren, klanten terugwinnen, de supermarkten nieuw leven inblazen na een lange periode van onzekerheid en negatieve pers. En dat in een woelige markt waar de concurrentie enkel nog toeneemt.

Kortom: Delhaize heeft nog geen gewonnen spel. Maar in elk geval: de kop is eraf. Hoe dan ook biedt deze nieuwe fase in het toekomstplan alle betrokkenen het voordeel van de duidelijkheid. Het hek is van de dam: er is nu geen weg meer terug.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN