RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Forever 21Shein
  • Onderwerpen Samenwerking
  • Geografie Verenigde Staten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Shein en Forever 21 bundelen krachten

icon
Mode25 augustus, 2023
Shutterstock.com

De Chinese fastfashion-app Shein en de Amerikaanse modeketen Forever 21 hebben een opmerkelijke strategische samenwerking afgesloten. Een win-win voor de betrokken bedrijven, maar niet noodzakelijk voor de modesector of de planeet, zeggen critici.

Win-win

Shein neemt een participatie van één derde in Sparc Group, de eigenaar van Forever 21 sinds de doorstart van de modeketen in 2020. Sparc Group wordt op zijn beurt ook minderheidsaandeelhouder in Shein. De bedrijven willen nauw gaan samenwerken om hun bereik op de – in eerste instantie Amerikaanse – modemarkt te vergroten, melden Amerikaanse media.

Concreet zal Shein de fysieke winkels van Forever 21 gaan gebruiken als hubs voor het leveren en terugnemen van online bestellingen. Ook zal de Chinese app shop-in-shop afdelingen openen in de winkels van de Amerikaanse fastfashionketen. De collecties van Forever 21 worden dan weer beschikbaar in de app. Een duidelijke win-win voor beide partners.

Discutabel

Shein verkocht eerder al wel enkele externe merken – waaronder Skechers – en experimenteerde met fysieke pop-up winkels, maar deze deal lijkt toch een nieuwe fase in te luiden in de veroveringstocht van de Chinese mode-app, die nu wereldwijd al 150 miljoen gebruikers zegt te hebben. De onlinespeler krijgt straks toegang tot meer dan 400 fysieke winkels in de Verenigde Staten, die zich hoofdzakelijk in populaire shopping malls bevinden.

Beide modespelers mikken op een gelijkaardig publiek van jonge en prijsbewuste modeshoppers. Samen kunnen ze de prijzen mogelijk nog verder drukken, en net daarom maken waarnemers ook kritische kanttekeningen bij deze deal. Fast fashion heeft een enorme impact op het milieu: Shein brengt elke dag wel duizend nieuwe stukken uit, wat ook een onvermijdelijke afvalberg met zich meebrengt. De spotgoedkope kledij wordt vaak geproduceerd in discutabele arbeidsomstandigheden. Bovendien is de Chinese app verwikkeld in een reeks rechtszaken rond plagiaat.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Verenigd Koninkrijk verbiedt advertenties van Nike, Lacoste en Superdry

    De Britse reclametoezichthouder heeft betaalde Google-advertenties van Nike, Lacoste en Superdry verboden vanwege misleidende duurzaamheidsclaims. De ads gebruikten termen als “duurzame kleding” en “duurzame materialen” zonder onderbouwing.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN