RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Forever 21Shein
  • Onderwerpen Samenwerking
  • Geografie Verenigde Staten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Shein en Forever 21 bundelen krachten

icon
Mode25 augustus, 2023
Shutterstock.com

De Chinese fastfashion-app Shein en de Amerikaanse modeketen Forever 21 hebben een opmerkelijke strategische samenwerking afgesloten. Een win-win voor de betrokken bedrijven, maar niet noodzakelijk voor de modesector of de planeet, zeggen critici.

Win-win

Shein neemt een participatie van één derde in Sparc Group, de eigenaar van Forever 21 sinds de doorstart van de modeketen in 2020. Sparc Group wordt op zijn beurt ook minderheidsaandeelhouder in Shein. De bedrijven willen nauw gaan samenwerken om hun bereik op de – in eerste instantie Amerikaanse – modemarkt te vergroten, melden Amerikaanse media.

Concreet zal Shein de fysieke winkels van Forever 21 gaan gebruiken als hubs voor het leveren en terugnemen van online bestellingen. Ook zal de Chinese app shop-in-shop afdelingen openen in de winkels van de Amerikaanse fastfashionketen. De collecties van Forever 21 worden dan weer beschikbaar in de app. Een duidelijke win-win voor beide partners.

Discutabel

Shein verkocht eerder al wel enkele externe merken – waaronder Skechers – en experimenteerde met fysieke pop-up winkels, maar deze deal lijkt toch een nieuwe fase in te luiden in de veroveringstocht van de Chinese mode-app, die nu wereldwijd al 150 miljoen gebruikers zegt te hebben. De onlinespeler krijgt straks toegang tot meer dan 400 fysieke winkels in de Verenigde Staten, die zich hoofdzakelijk in populaire shopping malls bevinden.

Beide modespelers mikken op een gelijkaardig publiek van jonge en prijsbewuste modeshoppers. Samen kunnen ze de prijzen mogelijk nog verder drukken, en net daarom maken waarnemers ook kritische kanttekeningen bij deze deal. Fast fashion heeft een enorme impact op het milieu: Shein brengt elke dag wel duizend nieuwe stukken uit, wat ook een onvermijdelijke afvalberg met zich meebrengt. De spotgoedkope kledij wordt vaak geproduceerd in discutabele arbeidsomstandigheden. Bovendien is de Chinese app verwikkeld in een reeks rechtszaken rond plagiaat.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode16 mei, 2025
    Groep achter JBC, CKS en Mayerline opnieuw van start in Nederland

    Claes Retail Group (CRG), het bedrijf boven de Belgische modemerken JBC, CKS en Mayerline, viert zijn vijftigste verjaardag met het beste bedrijfsresultaat in acht jaar. De retailer opende zopas een winkel in het Nederlandse Sluis.

  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar

    De Amerikaanse sportwinkelketen Dick’s Sporting Goods wil zijn sectorgenot Foot Locker overnemen. Die kampt met tegenvallende cijfers en dreigende invoertarieven.

  • icon
    Mode15 mei, 2025
    1.700 banen op de tocht bij Burberry

    Wereldwijd gaat Burberry 1.700 banen schrappen op zijn hoofdkantoren en in de trenchcoatfabriek. Winkelsluitingen zijn niet gepland bij het luxemerk, dat de verkopen weer ziet aantrekken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN