RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen Inflatie
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Winkelkar nog 14,7% duurder dan een jaar geleden

icon
Food4 september, 2023
Shutterstock.com

De voedingsinflatie in de Belgische supermarkten daalt wel, maar blijft met 14,7% nog steeds erg hoog. Testaankoop vraagt dat de regering maatregelen neemt en optreedt tegen bedrieglijke praktijken als “krimpflatie”.

Groenten blijven duur

Terwijl de voedingsinflatie in juli nog 15,4% bedroeg, daalde ze in augustus tot 14,7%. Dat blijkt uit een nieuwe prijsopname door Testaankoop van 3.000 producten in winkels van supermarktketens Albert Heijn, Aldi, Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize en Lidl. Een gemiddeld gezin van twee personen gaf volgens de consumentenorganisatie vorige maand 533 euro uit in de supermarkt, of 69 euro meer dan een jaar geleden.

Al zes maanden op een rij zijn het de groenten die het meest in prijs gestegen zijn: ze waren in augustus gemiddeld 31% duurder dan een jaar geleden. Wortelen zijn 70% duurder geworden, uien 55%. Ook ketchup (+49%), tomatenpuree (+41%) en diepvriesfrieten (+39%) blijven flink duurder worden. Eieren stegen met 25% in prijs, kant-en-klare gerechten met 23%, en papierwaren met 20% – en dat terwijl de inflatie voor deze categorie vorig jaar ook al 33% bedroeg.

Verbazing over krimpflatie

Testaankoop wijst erop dat de dalende grondstoffenprijzen zich nog niet vertalen in lagere prijzen in de winkelrekken. Hoewel de prijzen op de internationale markten al sinds maart 2022 aan het dalen zijn voor plantaardige olie (-48%) is frituurolie nu gemiddeld 36% duurder in maart vorig jaar. De zuivelprijzen dalen al sinds juni 2022, maar meer dan 90% van de halfvolle melk en jonge kaas zijn nu duurder dan toen. Granen werden gemiddeld 17% goedkoper sinds oktober 2022, maar bloem en pasta zijn toch veelal nog duurder dan in oktober vorig jaar.

De consumentenorganisatie wijst met een beschuldigende vinger naar de regering: “Wij hebben het gevoel dat de regering deze crisis niet heeft aangepakt. De stijgende prijzen hebben de eetgewoonten van de meerderheid van de Belgen veranderd: ze hebben gekozen voor producten van mindere kwaliteit. Naast de impact op hun portemonnee, heeft dit ook een impact op de gezondheid van de consumenten“, zegt woordvoerster Julie Frère aan La Libre.

Ze vindt dat de Economische Inspectie meer ijver aan de dag mag leggen bij het controleren van de promotionele activiteiten van retailers, en is verbaasd dat de praktijk van krimpflatie, waarbij merken hun prijzen niet verhogen maar de verkochte hoeveelheden wel verlagen, als legaal wordt beschouwd. 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte. Terug naar een vertrouwde naam De Italiaanse tak van Carrefour kreeg met New Princes een verrassende koper:...

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN