RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags sportmode
  • Bedrijven Decathlon
  • Onderwerpen innovatie
  • Geografie Spanje
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[In Beeld] Decathlon test winkel van de toekomst in Spanje

icon
Vrije tijd11 september, 2023

Decathlon heeft een Retail Lab geopend nabij Madrid: de winkel is een experimenteerruimte voor tal van nieuwe technologieën en een vernieuwd klantenparcours.

Meer presentatie

Al in 2020 opende Decathlon een eerste labowinkel, Decathlon X, bij zijn Franse hoofdkantoor in Villeneuve d’Ascq. Inmiddels heeft outdoorretailer Alltricks die locatie overgenomen en verlegde Decathlon zijn speelterrein naar San Fernando de Henares, aan de rand van Madrid. Het nieuwe Retail Lab is dit keer een bestaande winkel, om de experimenten nog echter te maken.

Opvallend is alvast de grotere nadruk op productpresentatie, meldt Républik Retail. Etalagestands, mannequins en schermen doorbreken de klassieke winkelindeling met hoge rekken vol producten. In de rekken gaat ook meer aandacht naar de technische kwaliteiten van producten, zoals de zolen van hardloopschoenen. De verschillende sporten worden bovendien gepresenteerd als een soort shop-in-shops, eerder dan als een aaneenschakeling van gangen.

Zelf aan de slag

Op technologisch vlak zet Decathlon Retail Lab sterk in op RFID. Klanten kunnen de eigenschappen van twee schoenmodellen bijvoorbeeld met elkaar vergelijken dankzij RFID-chips op de producten. Zet de schoenen naast elkaar op en hun kenmerken verschijnen op schermen. RFID maakt ook het afhaalproces handiger: klanten kunnen zelfstandig hun pakketjes ophalen in een aparte zone. Ze nemen gewoon de bestelling met het juiste nummer uit het rek, terwijl de RFID-poortjes garanderen dat er niks fout gaat.

Afrekenen kan aan de RFID-kassa’s, waar het Scan&Go-zelfscansysteem is vereenvoudigd. Klanten hoeven er geen app meer voor te downloaden, enkel QR-codes aan de ingang en uitgang te scannen. Over scannen gesproken: in de winkel is nog een scanner voor schoenmaten en een (tijdelijke) bodyscanner aanwezig. Verder is een hele sectie met tweedehands en verhuur, naast een funzone met een multisportsimulator. Die was al een succes in Japan, aldus Républik Retail, maar nu kunnen klanten hun prestaties ook gaan vergelijken met anderen wereldwijd. Het voordeel voor Decathlon? Dat krijgt er weer een heleboel klantendata bij.

Focus op klantenreis

Het is geen toeval dat de ‘flow’ en het klantenparcours zoveel aandacht krijgt in het Lab. Decathlon heeft de klantenreis van bezoekers achttien maanden lang in kaart laten brengen en puurde er een volledig herziene retailstrategie uit. Decathlon deed zelfs onderzoek naar waarom mensen sport doen, de verschillende motivaties en dus klantenprofielen.

Je ontdekt de verschillende bevindingen hieronder:

Meer over... Vrije tijd
Zie meer
  • icon
    Vrije tijd5 december, 2025
    Lot e-bikemerk Cowboy hangt af van gedupeerde crowdfunders

    De geplande overname van het Brusselse e-fietsmerk Cowboy gaat een kritieke fase in. De eindmeet zou nu in zicht zijn, maar alleen als bijna 8.000 kleine beleggers ermee akkoord gaan dat hun eigen inbreng in rook opgaat.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Vrije tijd2 december, 2025
    Kabine verdubbelt omzet in twee jaar tijd

    Kabine, het kustboetiekconcept van de Vanhalst Retail Group, zag de omzet in twee jaar tijd met ruim 133% stijgen, terwijl de onlineomzet in 2025 al met meer dan 150% toenam. Volgend jaar opent de retailer een bijkomende vestiging.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN