RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven EdekaJumbo
  • Onderwerpen Toeleveringsketen
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Jumbo vervoegt retailallianties Epic en Everest

icon
Food28 september, 2023

Jumbo sluit zich aan bij de internationale inkooporganisaties Epic en Everest om lagere prijzen te onderhandelen met merkfabrikanten. In beide groeperingen heeft de Duitse marktleider Edeka een dominante positie.

Lagere prijzen, betere marges

Jumbo sluit zich aan bij de Europese inkooporganisaties Everest en Epic Partners. Daarover doken woensdag al geruchten op, die de retailer nu bevestigt in een persbericht. De samenwerking gaat onmiddellijk van start en zal de retailer volgend jaar al belangrijke schaalvoordelen bieden.

“Deze samenwerking leidt tot een meer gelijkwaardige inkooppositie ten opzichte van internationale A-merkleveranciers”, zegt CEO Ton van Veen. Jumbo is in Europa immers een kleine speler met een beperkte onderhandelingspositie tegenover de grote multinationals. Dat verandert nu, wat zich moet vertalen in lagere prijzen en betere marges. “Ook geeft het ons de ruimte om verder te investeren, niet alleen in ons assortiment, maar bijvoorbeeld ook in verdere verduurzaming.”

Europese nettoprijzen

Zowel Everest als Epic Partners werden opgericht door de Duitse supermarktketen Edeka en worden geleid door CEO Gianluigi Ferrari, die voordien de retailalliantie Agecore (met Colruyt Group) leidde. Everest heeft ook Picnic en het Franse Système U als leden. Met Jumbo erbij behaalt de combinatie 100 miljard euro aan omzet. De organisatie zou onderhandelen met 44 Europese merkfabrikanten over uniforme Europese nettoprijzen: ze wil met andere woorden wat doen aan de beruchte “territoriale leverbeperkingen” die grote prijsverschillen voor identieke merkproducten in Europa veroorzaken.

Epic Partners verenigt naast Edeka onder andere Migros (Zwitserland), Biedronka (Polen), Jerónimo Martins (Portugal), ICA (Zweden), Esselunga (Italië) en Magnit (Rusland). Deze alliantie onderhandelt ‘on top’ condities met de grote merkfabrikanten en lag al enkele keren onder vuur wegens vermeend machtsmisbruik.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN