RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Carrefour
  • Onderwerpen Marketing
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carrefour scant zich terug in de race

icon
Food4 oktober, 2023

De actie “Alles Scan” tijdens de maand oktober illustreert hoe Carrefour België zich terug in de wedstrijd wil vechten. “Onze klanten verwachten grote evenementen van ons, dat waren we de afgelopen jaren wat uit het oog verloren.”

Commerciële dynamiek

Je kan er niet naast kijken: de winkels van Carrefour in België kleuren deze maand blauw en rood met opvallende affiches, displays, uitstallingen en vrolijke medewerkers in opvallende blauwe T-shirts. De grote actie “Alles Scan / Scan Mania” komt bovenop de Koopkrachtacties en een succesvol Wijnfestival. De retailer zwengelt de commerciële dynamiek fors aan.

“De verjaardagsmaand oktober was voor Carrefour traditioneel een maand met sterke commerciële acties, maar tot mijn grote verbazing dateerde het laatste grote evenement hier al van 2013”, zegt Eddy Gendronneau, die leiding geeft aan de nieuwe afdeling “sales development” bij Carrefour. Zijn opdracht: een nieuwe commerciële impuls geven aan België. “We hadden een probleem van commerciële prestaties, van dynamiek vergeleken met onze concurrenten. België is een extreem concurrentiële markt, nog veel meer dan Frankrijk. Een echte uitdaging!”

Drie ingrediënten

In die moeilijke context wil Carrefour weer uitpakken met spraakmakende activaties. Klanten verwachten nu eenmaal die combinatie van promo’s en grote evenementen bij Carrefour, weet ook Yannick De Bièvre, die in november vorig jaar overkwam van MediaMarkt en nu verantwoordelijk is voor marketing, customer services en analytics bij de foodretailer. De actie Alles Scan loopt de hele maand in alle winkelformats en online. Ze combineert sterke commerciële aanbiedingen met een spelelement en animatie in de winkels: drie ingrediënten voor een succesrecept.

“We hebben een nieuw mechanisme gezocht. Scannen is wat er gebeurt in een winkel, vandaar deze invalshoek.” Shoppers ontvangen vouchers met QR-codes als ze bepaalde producten kopen of een bepaald bedrag besteden. Door die te scannen maken ze kans op prijzen, extra Bonuspunten of deals van de leveranciers. Ook in de rayons of op billboards buiten de winkels kan je codes ontdekken om te scannen. Elke week zijn er nieuwe aanbiedingen en nieuwe winnaars om de aandacht een maand lang vast te houden.

Interne mobilisatie

Het is in elk geval een actie die opvalt en waarmee Carrefour zich ook differentieert. “We zijn geen marktleider in België, maar we willen terugkeren in de race. Dit is wat de klanten van ons verwachten. We zien uit de gegevens van GfK en Nielsen dat drie jaar geleden zo’n 20% van de klanten van winkel veranderden voor een promotie, vandaag is dat 30%. Maar Carrefour presteerde op dat vlak de laatste tijd ondermaats, zeker in het noorden waar je superagressieve concurrenten hebt.”

Een belangrijk aspect is ook de interne mobilisatie: “Het is geweldig om te zien hoe winkelmedewerkers op onze interne kanalen hun enthousiasme delen, foto’s posten van de uitstallingen. Alle winkelteams kregen T-shirts. Het is fun, iedereen amuseert zich, dat is ook belangrijk. Le commerce, c’est joyeux. Die sympathieke sfeer willen we echt uitdragen.”

App promoten

De actie ging nog maar pas van start, maar de eerste reacties zijn uitermate positief. “We zagen meteen een goede buzz in de pers en op sociale media. We merken dat er meer vouchers worden uitgereikt dan aanvankelijk voorzien, de klanten spelen het spel volop, ze zijn tevreden. We zien ook dat de actie even goed werkt in het noorden van het land als in het zuiden. We hebben bewust voor een Vlaams agentschap gekozen.” Ook de woordspelingen werken aan beide zijden van de taalgrens: SCANdalig, een reis naar ToSCANe… Enkele fabrikanten spelen er leuk op in: FrangiSCAN bij Lotus Bakeries, SCANzi appels…

Wanneer zal de actie geslaagd zijn? Carrefour mikt uiteraard op extra omzet, maar “die is slechts het gevolg van de tevredenheid van onze klanten.” De NPS is een belangrijke graadmeter. De retailer wil er ook zijn app mee promoten: “We hebben het grootste getrouwheidssysteem van België. De Bonuskaart is één van onze sterke punten. We zetten sterker in op gepersonaliseerde aanbiedingen.” Voor minder digitale klanten heeft Carrefour zuilen in alle winkels geplaatst, zodat iedereen kan meespelen.

De lat ligt hoog

Alles Scan illustreert hoe Carrefour wil terugvechten na moeilijke jaren. Het is een strijd op vele fronten: “Naast de promo’s pakken we ook het reguliere aanbod aan. Onze klanten leggen de lat hoog, ze moeten weer kunnen rekenen op Carrefour. Groenten en fruit, één van onze bastions, nemen we nu onder handen, net als de bakkerij en patisserie. We werken op veggie en ook op bio – die categorie heeft geleden onder de crisis maar we zien dat veel klanten zich vragen stellen over kwaliteit en gezondheid.”

Eddy Gendronneau, die kan terugvallen op 27 jaar ervaring bij Carrefour, gelooft ook in een revival voor de hypermarkten: “Dat format is niet gedoemd. Al is het hier wel moeilijker dan in Frankrijk: klanten passeren wel tien winkels voor ze aan de hypermarkt komen. Hoe kunnen we hen weer zin geven om langs te komen? Zonder onze andere enseignes te vergeten: we zijn de enige speler in België die drie winkeltypes heeft. Dat is uniek.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food3 juni, 2025
    Bel geeft plantaardig kaasmerk Nurishh op

    Op het vlak van plantaardige ambities lijkt de Franse zuivelgroep Bel een strategische bocht te nemen: het plantaardige kaasalternatief Nurishh verdwijnt onverwacht van de markt, de fabriek gaat dicht.

  • icon
    Food3 juni, 2025
    Forse kartelboete voor Delivery Hero en Glovo

    De Europese Commissie heeft bezorgdiensten Delivery Hero en Glovo een kartelboete van 329 miljoen euro opgelegd omdat ze onderlinge afspraken maakten terwijl ze nog concurrenten waren.

  • icon
    Food2 juni, 2025
    Alexandre Bompard: “Overnamegeruchten wijzen op aantrekkelijkheid van Carrefour”

    De CEO van Carrefour wil niet reageren op de recente geruchten over toenaderingsgesprekken met Ahold Delhaize, maar ziet in de belangstelling een positief signaal: “Het laat zien hoe aantrekkelijk ons bedrijf is voor een groot aantal spelers.”

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN