RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Albert HeijnDeloitteHuboRetailDetail
  • Onderwerpen RetailDetail Night
  • Personen Erwin Van OstaGino Van OsselJorg SnoeckMarit van Egmond
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Het “lazy bastard syndroom” en andere hoogtepunten van de RetailDetail Night

icon
Algemeen24 november, 2023

Vier voorprogramma’s, vijf topsprekers, 550 deelnemers en ontelbaar veel positieve vibes: de elfde RetailDetail Night zette opnieuw een mooi orgelpunt achter een bijzonder bewogen retailjaar.

Foute voorspellingen

Bij RetailDetail begint de nacht al ’s middags: vanaf 14u waren deelnemers op donderdag 23 november al welkom om één van de vier voorprogramma’s van het uitverkochte evenement bij te wonen: sessies rond duurzaamheid, e-commerce, gamechangers en het ‘Consumer Activation Forum’ van BD Media, met de verkiezing van de Folder van het Jaar.

Het feestelijke avondprogramma in het prachtige kader van de Antwerpse Handelsbeurs werd afgetrapt door Gino Van Ossel, die in een eigenzinnig en spits retailjaaroverzicht de hoogtepunten van 2023 samenvatte. En die net als vorig jaar voorspelde dat alle voorspellingen voor 2024 fout zouden zijn, behalve de zijne. Genoteerd!

Amazon achterna

Iets minder vrolijk klonk de boodschap van Eric Van den Broele van GraydonCreditSafe: zowel in de food, de mode als de doe-het-zelfsector zitten veel retailers door hun financiële reserves, na de coronaschok, de energieschok en de renteschok. En dan moet de grootste schok nog komen: de ESG-schok, de dringende en noodzakelijke verduurzaming van elk businessmodel, die forse investeringen vergt…  

Comeos-voorzitter en Hubo-topman Erwin Van Osta presenteerde zijn eigen Netflix-serie vol tempo, actie en spanning onder het motto “just fucking do it”. De retailer lanceert een gecureerde marktplaats, het hoofdkantoor heet voortaan “store support center” omdat het in dienst moet staan van de winkels, het zakenmodel gaat richting diensten: “Hubo as a service”. Het ultieme doel: Amazon achterna met een Hubo Prime-abonnement. Het publiek hapte naar adem: tijd voor het voorgerecht.

Voorbij de pindakaas

Waarna Adgild Hop van Deloitte ons het “lazy bastard syndroom” voorlegde: 33% van de mensen doet nog liever de afwas dan naar de winkel te gaan. Veel retailers beschouwen zich als pindakaasverkopers, niet meer of minder, maar ze moeten dringend voorbij de pindakaas kijken. Het kan niet meer puur om de aankoop en verkoop van producten gaan, zoveel is kristalhelder. De marges van ‘gewone’ retail zijn te dun, dus moeten bedrijven kijken naar retailmedia en platformstrategieën. Niet de productverkoop, maar andere services daarbovenop zorgen voor marge.

RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck en Thierry Lescrauwaet van Teach on Mars kwamen vervolgens de nieuwe RetailDetail Connect&Learn-app voorstellen. Levenslang leren, dat doe je voortaan op je smartphone, met korte opleidingen, videocursussen en quizjes op maat van generaties Y en Z. En met al het retailnieuws in je zak, uiteraard. Het hoofdgerecht werd opgediend.

Food- en techbedrijf

“Is retail nog wel detail?” Zo stak Albert Heijn-topvrouw Marit Van Egmond daarna van wal. “Wij zijn de samenleving, en die verandert hard! We maken ons zorgen om gezondheid, obesitas, welvaartsziektes en depressies. Maar als je beter eet, zit je lekkerder in je vel.” Daarom heeft AH zijn missie aangepast: “Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.”

Het businessmodel van de retailer verandert snel. “We zijn geen supermarkt, maar een food- en techbedrijf. Ons startpunt is niet de winkel of online, maar de app, die 3,5 miljoen mensen elke week gebruiken. We waren online al groot en we zijn verdriedubbeld afgelopen vijf jaar.” Ze schetst de impact van robots, AI, voorspellende algoritmes, retailmedia, zelfscanners, elektronische schaplabels, slimme verlichting, pratende kassa’s, hyperpersonalisatie… Er lopen in Zaandam 1500 techies doorheen de hele organisatie. Albert Heijn gebruikt de kracht van technologie om impact te blijven maken vanuit zijn vernieuwde missie.

Na het dessert netwerkte het publiek volop verder aan de bar met – nog zo’n mooie traditie bij RetailDetail – Duvel van het vat. Maar daarover blijven we discreet…

Het volgende event van RetailDetail, het E-Commerce en Omnichannel Congress, vindt plaats op dinsdag 5 maart in Antwerpen. Meer details volgen snel op onze eventpagina.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN