RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Carrefour
  • Onderwerpen Expansie
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Groeispurt voor Carrefour Express

icon
Food20 december, 2023
  • Vincent De Meerleer & Pascal Boon

Met vijf winkelopeningen in één maand beëindigt Carrefour Express het jaar met een stevige groeispurt. Volgend jaar plant de keten wel twintig winkelopeningen. “Het buurtwinkelsegment zit in de lift”, zegt proximiteitsdirecteur Pascal Boon.

20 openingen in 2024

Het gaat hard voor Carrefour Express: alleen al in deze maand december opent de proximiteitsketen vijf nieuwe vestigingen: twee in Brussel en telksens één in Beersel, Ekeren en Kemzeke. Ook de zopas gelanceerde autonome winkel BuyBye maakt deel uit van het Express-netwerk. “We eindigen het jaar met 318 winkels. Volgend jaar plannen we 20 openingen”, zegt Boon, operationeel directeur van Carrefour Express. “Dat is ambitieus, maar we zien ruimte, het buurtwinkelsegment zit in de lift.”

Carrefour Express-winkels functioneren op heel uiteenlopende locaties en bieden aangepaste diensten en producten in functie van hun marktgebied: stadswinkels, passagewinkels of winkels in residentiële buurten vervullen immers andere rollen. Ze variëren in oppervlakte van 80 tot 400 m². “De ideale oppervlakte is zowat 250 m²: dan kan je een mooi assortiment aanbieden, van 5.000 tot 7.000 referenties.”

Vernieuwing en verjonging

“We willen zijn waar de klant is: in ziekenhuizen, treinstations, metrostations, kantoorzones, op passagelocaties, in residentiële wijken… Panden vinden is een uitdaging, net als de financiering: de banken moeten hun rol spelen. Voor het uitbaten van de winkels trekken we een brede waaier aan profielen aan. In Brussel is het vinden van kandidaat-franchisenemers eigenlijk geen probleem, in West-Vlaanderen bijvoorbeeld ligt dat wat moeilijker. Maar het lukt ons wel.”

Bovenop de nieuwe winkelopeningen moet de franchisegever ook voldoende kandidaten vinden om bestaande winkels over te nemen. Elk jaar immers stoppen er tussen de twintig en de dertig ondernemers. “Dat is een logische cyclus van vernieuwing en verjonging. Express vierde vorig jaar zijn 25e verjaardag. Dat betekent dat er elk jaar wat oudere franchisenemers uitstromen.”

Een levenskeuze

Heel wat ondernemers houden het niet bij één winkel. In Lasne maken we kennis met Vincent De Meerleer, die naar eigen zeggen aan zijn derde leven bezig is, na een loopbaan als fiscalist bij PwC en daarna als headhunter bij Select HR. “Ik wilde absoluut iets meer operationeel doen, maar het heeft me toch wat overtuigingskracht gekost om Carrefour te overhalen.” Intussen baat hij drie winkels uit: in Ukkel, Hoeilaart en Lasne. Drie residentiële winkels, maar toch met een verschillend publiek, en daarom ook met een aangepast assortiment.

Ondernemen is een levenskeuze, zegt hij: “Als franchisenemer moet je alles tegelijk kunnen: financiën, IT, HR… Ik kan mensen aansturen, ik heb financiële expertise, maar ik ben ook niet te beroerd om mee de vrachtwagen te lossen als die komt leveren. Onze winkels zijn bovendien zeven dagen op zeven geopend, dus je hebt zelden rust. Het is als een drug.”

Sociale functie

Het sociale aspect is voor De Meerleer enorm belangrijk. “Sommige klanten komen hier drie tot vier keer per dag over de vloer. Dan maak je een praatje. Ik doe dat heel graag. Het is ook de functie van de buurtwinkel, want er is veel eenzaamheid in de samenleving. Daarom is het belangrijk om een stabiele ploeg te hebben, medewerkers die de klanten kennen en die advies kunnen geven: over bieren, wijnen… We hebben momenteel een mooi assortiment kerstbieren, bijvoorbeeld. Lasne is ook de enige Carrefour Express met een bedieningstoonbank.”

Het loont om in die buurtfunctie te investeren, zegt de ondernemer. “In Hoeilaart stellen we onze ruime parking ter beschikking voor buurtfeesten. We hebben er ook picknicktafels geplaatst: arbeiders komen daar na hun shift graag samen iets drinken, in plaats van op café te gaan.” Hij ziet dat klanten de buurtwinkel herontdekt hebben tijdens de Covid-crisis: “Ze komen hier niet enkel voor hun depannage-aankopen, maar ook voor de boodschappen. Ze hoeven dan niet met de auto naar de hypermarkt.”

Compleet assortiment

En ze vinden bij Carrefour Express een behoorlijk compleet assortiment. “Een belangrijke succesfactor is de mix van huismerken, nationale merken en lokale producten. We hebben voor elk merkproduct een alternatief met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Carrefour Bio, het goedkoopste biomerk van België, blijft het goed doen. Express verkoopt ook een klein basisassortiment non-food: keukenartikelen bijvoorbeeld. Je vindt hier dus echt alles. Klanten zijn vaak verrast.”

De sterke bastions van Carrefour Express zijn de bakkerij en de afdeling groenten en fruit. “We bakken drie maal per dag brood af. De klant moet op elk moment van de dag vers brood kunnen kopen.” Maar de gemaksketen maakt ook het verschil met gekoelde dranken, belegde broodjes, verse koffie, verse sappen, maaltijdoplossingen en bloemen.

Digitale evoluties

Express is onvermijdelijk wel iets duurder dan een hypermarkt, maar daar staan andere troeven tegenover: service, nabijheid, lokale verankering. Carrefour heeft bovendien gewerkt op zijn prijsimago, met de Koopkrachtacties en een aanbod producten van minder dan één en twee euro. “Promo en prijs zijn ook in de buurtwinkel belangrijk. We zetten in op aangepaste aanbiedingen: hier moet je niet uitpakken met een 2+1 actie op 6-packs frisdrank, wel met prijskortingen per stuk.”

Buurtwinkels ontsnappen niet aan de trend naar digitalisering: “We zien een toenemend gebruik van de Bonuskaart met zijn gerichte specifieke aanbiedingen. Ook digitaal, met de app: ons dorpscliënteel is mee met de digitale evoluties. De recente digitale zegelactie was een succes. Ook de antiverspillingsapp Too Good To Go werkt goed.” Bezorgdiensten als Uber Eats, Takeaway.com en Deliveroo zijn voor een rurale winkel zoals hier in Lasne wat minder relevant, maar in steden zijn ze een groot succes: in sommige winkels draaien die wel 10% van de omzet.

Voor De Meerleer is de balans alleszins positief: hij kijkt al uit naar een vierde winkel. “Liefst een nieuwe”…

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN