RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
  • Onderwerpen InterviewRetailDetail Congress
  • Personen Jorg Snoeck
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailDetail Congress: “De kloof tussen Europese winkels en andere werelddelen is enorm”

icon
Algemeen9 april, 2024

Waar vind je ’s werelds meest inspirerende winkels en retailconcepten? En wat vertellen ze over de toekomst van de retail? Op het RetailDetail Congress deelt ‘captain of retail’ Jorg Snoeck zijn strafste ontdekkingen.

Gedaan met salesretail

De voorbije jaren ging RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck al op RetailHunts in Tokio, New York, Seoul, Berlijn, Dubai, Shanghai en vele andere trendsettende steden, altijd op zoek naar de meest straffe en verrassende retailideeën. Hij is overigens net terug van de voorbereidingstrip voor de Retailhunt naar Singapore in oktober.

Weg van de platgetreden paden deelt hij op het RetailDetail Congress de meest inspirerende winkels, tendensen en inzichten die hem zijn bijgebleven. Wat brengt de ‘future of shopping’? “Overleven door winkeltje te spelen, wordt heel erg moeilijk, zoals ook Esprit vandaag nog bewees. Alleen in Europa houden retailers en merken nog vast aan een echt verkoopgedreven model. Wat je op andere continenten ziet, is niet te vergelijken. De lineaire klantenreis is dood”, meent Snoeck.

Intieme connectie

Waarom? De consument is helemaal veranderd: socio-demografisch ziet de bevolking er anders uit, maar ook door de digitalisering. “De toekomst is sneller hier dan verwacht, de coronapandemie heeft een nieuw tijdperk ingeluid: de ’transition twenties’. We zien een volledig ander consumentengedrag, met andere eetpatronen, andere koopgewoontes en een ongeziene diversiteit.”

Aangezien de wereld versnipperd is, is de retailstrijd dat ook. Jorg Snoeck gelooft in wat Meta “discovery commerce” noemt: de winkel is allesbehalve dood, maar wordt een plek voor ontmoeting en ontdekking. De winkel is misschien zelfs de enige plek waar nog menselijke connectie mogelijk is. “In de winkel kunnen merken hartjes winnen, connecteren en daarna één op één in verbinding treden.”

Games zijn de grootste retailwereld

De winkel van Sephora in Dubai is bijvoorbeeld in de eerste plaats een datapunt, waar de cosmeticaretailer de klant letterlijk leert kennen en ze vervolgens zelfs naar een soort eigen metaversum doorstuurt. “De wereld van games is het grootste retailuniversum dat er is, een mondiale marktplaats waar je jongeren van over de hele wereld bereikt, en toch hoor je er nooit over. Ikea werkt in Japan samen met virtuele influencer Imma, die niet alleen in de fysieke winkel in Tokio opdook, maar verschillende rollen aanneemt – ook via gamification.”

Jorg Snoeck ziet winkels als ‘hartsverbindingsplaatsen’ in een wereld van automatisering, polarisatie en vergrijzing. “Bij Fairprice in Singapore zie je hoe zelfs supermarkten ontmoetingsplaatsen worden: de supermarkt wordt een ‘grocerant’ – supermarkt en restaurant ineen. Voor de toenemende groep ouderen – en ook jongeren – die niet zelf koken, is het mogelijk een fijn alternatief voor de eenzame afhaalmaaltijden.”

Waardevol afval

Zoals ook Melle Schellekens van The Good Roll zegt, is geëngageerd ondernemen het nieuwe normaal in ondernemen. Opnieuw nemen andere continenten daar het voortouw. Kolon Industries in Zuid-Korea produceert onder andere nylon en airbags. Daarnaast hebben ze met Kolon Sport een eigen outdoormerk, met een prachtige winkel in hartje Seoul. “Vorige winter hadden ze de volledige gelijkvloerse verdieping omgetoverd tot een museum over Antarctica en het smelten van de poolkappen.

“Het gelijkvloers is er voor ontdekking, de eigenlijke winkel is pas op -1; helemaal andersom dan we het hier zouden doen.” Voor zijn materiaaloverschotten creëerde Kolon dan weer Re:Code, waar jonge Koreanen in workshops nieuwe kleren leren maken van afvalstoffen. “Zo krijg je unieke stukken en wordt afval plots meer waard in plaats van minder.”

Op het RetailDetail Congress 2024 mag je je behalve aan hartverbindende retail ook verwachten aan keynotes van Average Rob, Jysk, Gino Van Ossel, Thrive Beer, The Good Roll en nog veel meer!

Klik hier voor informatie en tickets voor het RetailDetail Congress
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN