RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Delhaize
  • Onderwerpen PersoneelsbeleidRetailDetail HR & People Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Werknemersbetrokkenheid in tijden van verandering: zo pakt Delhaize het aan

icon
Food7 mei, 2024
Julie Van der Heyden, Delhaize © Caroline Dupont Photography

Mensen aan boord houden terwijl het bedrijf een ingrijpende transformatie doormaakt: geen evidente uitdaging voor het HR-departement bij Delhaize vorig jaar. “Geef mensen het gevoel dat ze erbij horen: dat leidt tot meer veerkracht,” zegt talent director Julie Van der Heyden.

Deel van een groter geheel

Hoe creëer je als organisatie een werkplek die voor mensen meer is dan enkel een werkplek? Hoe creëer je een gemeenschap waarin mensen zich gewaardeerd vinden, gehoord worden en zichzelf kunnen zijn? Waar ze het gevoel hebben dat ze deel uitmaken van een groter geheel? Een stevige uitdaging voor bedrijven, weet Julie Van der Heyden, en al zeker in periodes van grote verandering, zoals bij de start van het Toekomstplan bij Delhaize vorig jaar – een project dat nog in volle uitrol is.

Sinds 2017 is ze aan de slag bij de foodretailer, waar ze vandaag als talent director verantwoordelijk is voor employer branding en engagement, rekrutering, opleiding, talent management en organisatieontwikkeling. “HR is boeiende materie: je bent centraal in de organisatie bezig met zowel zachte als hardere thema’s en op strategisch niveau ben je in de hele organisatie betrokken,” zegt ze daarover.

Het gevoel erbij te horen

Bedrijven kunnen voor het bouwen van hun werkgeversmerk niet volstaan met de klassieke purpose, een betekenisvol doel waarmee mensen resoneren. “Ik kan net als Delhaize wel geloven dat dat beter eten in het hart zit van beter leven. Maar wat breng ik bij aan die purpose? Dat is de sense of contribution: hoe kunnen we duidelijk maken wat jouw bijdragen zijn in de organisatie. Hoe kunnen we die erkennen? Daarnaast is er de sense of progression: waartoe leiden die bijdragen? Hoe gaan we vooruit, wat levert dat op?”

Wanneer dat alles resulteert in een sense of belonging, het gevoel erbij te horen, dan leidt dat dat tot meer tevredenheid, een hogere betrokkenheid, betere prestaties, maar ook tot meer veerkracht. “En die veerkracht hebben we net enorm hard nodig gehad in dat Toekomstplan, dat een gigantische disruptie betekende voor iedereen in het bedrijf. Toch zijn we erin geslaagd om onze mensen heel snel te overtuigen dat dit het juiste pad is voor de organisatie. De trots was er, wat wij ‘de leeuw in de buik’ noemen. Dat heeft ons hard geholpen om het plan uit te voeren zonder grote vrijwillige vertrekken.”

Inzetten op ambassadeurschap

Wie Delhaize een beetje volgt op sociale media, merkt dat de medewerkers van de retailer nadrukkelijker hun betrokkenheid bij het bedrijf uitdragen. De retailer maakt gebruik van Sociabble, een tool die alle content centraliseert op één plek, van waaruit medewerkers dan op LinkedIn, Instagram of Facebook kunnen posten wat hen bezighoudt. Delhaize gaf het de naam “Like-a-lion”.

“Iemand in mijn team schreef een column voor HR Magazine en postte daarover. We dropten dat in Sociabble en nu zijn alle collega’s dat aan het delen. Zo zetten we in op ambassadeurschap. Aan de employer branding verantwoordelijk in mijn team zeg ik: eigenlijk moet je er naar streven dat je job niet meer nodig is, dat de zowat 4000 mensen binnen onze organisatie allemaal jouw job doen.”

Op LinkedIn verschijnt ook de videoreeks “In het hart van de leeuw” die toont waarom mensen hebben gekozen voor Delhaize en hoe ze op hun manier bijdragen aan de organisatie. “Dat komt binnen in het hart van de mensen. Mensen vergelijken zich met mensen, niet met bedrijven.”

Een ander initiatief is Lunch & Learn: vrijblijvende lunchmeetings met presentaties rond uiteenlopende onderwerpen. “Het is een manier om mensen te laten samenkomen. Ze lunchen met onze producten en we inspireren hen. Dan zie je: dit interesseert mij, maar het interesseert ook deze collega’s, je vindt een gemeenschappelijke grond. Het is een simpel concept met veel voordelen.”

Interne enquête

Het motiveert mensen onder andere om weer naar kantoor te komen – iets waar veel bedrijven mee worstelen. In een interne enquête peilde Delhaize naar redenen waarom collega’s graag thuis werken en wat hen weer naar kantoor kan brengen. “Dat levert bijzonder interessante antwoorden. Mensen komen naar kantoor om te verbinden: met het bedrijf, met elkaar…”

Op het People & HR Congress van RetailDetail, op 6 juni in Antwerpen, gaat Julie Van der Heyden dieper in op de resultaten van die enquête en naar andere initiatieven die Delhaize neemt om de werknemersbetrokkenheid nog te vergroten. Het wordt een inspirerend event voor HR-verantwoordelijken, met onder andere ook bijdragen van Thomas Geuken van het Copenhagen Institute for Future Studies over leiderschap, van Tine Vandaele van La Lorraine Bakery Group over de grote employer branding campagne die net van start ging en van Sophia Huybrechts van 3-DEE over het aanwerven van topprofielen.

Reserveer nu je ticket tegen voordelig ‘early bird’ tarief (aanbod geldig tot 19 mei) via de link hieronder.

Ja, ik bestel mijn tickets voor het People & HR Congress op 6 juni tegen vroegboektarief
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte. Terug naar een vertrouwde naam De Italiaanse tak van Carrefour kreeg met New Princes een verrassende koper:...

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN