RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Unilever bindt in na kritiek ‘foodwatch’

icon
Food26 mei, 2011

Consumentenorganisatie foodwatch, die al meerdere jaren jacht maakt op misleidende en leugenachtige etiketten op voedingsproducten, heeft voedingsreus Unilever op de knieën gekregen. Inzet van het dispuut was een “witbrood” dat door Unilever werd aangeprezen als “volkorenbrood”.

Zeven jaar misleiding

Unilever heeft zeven jaar lang gesteld dat haar “Blue Band Goede Start! Witbrood” alle troeven had van volkorenbrood. In februari sprak de Reclame Code Commissie zich hierover al uit en meer dan duizend consumenten stuurden via de foodwatch-website een e-mail aan Unilever om die “leugen” een halt toe te roepen.

Meteen nadat foodwatch de genomineerden voor een Gouden Windei – een trofee voor de grootste marketingleugen – bekend had gemaakt (daarbij het fameuze “witte volkorenbrood”), kwam Unilever met de beslissing naar buiten om zijn reclame voor het bewuste product aan te passen.

Unilever niet alleen

Unilever is niet de enige producent van voedingswaren die zijn etikettering aanpast nadat foodwatch een leugen(tje) ontmaskerde. Appelsientje schrapte eerder al de naam “Multivitamientje Hollands Fruit” omdat de verwerkte appels en peren helemaal niet uit Nederland bleken te komen; de nieuwe naam is nu “Multivitamientje Appel-Peer”. Zuivelproducent Mona veranderde de tekst op de verpakking van zijn “Mona Drink Yoghurt Aardbei” in “Magere Drink Yoghurt met een vleugje aardbeiensap” toen foodwatch uitbracht dat er nauwelijks aardbei in zat.

 

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food4 juni, 2025
    Ook Rémy Cointreau getroffen door tarieven

    De Franse drankengroep Rémy Cointreau, bekend van Rémy Martin en de likeur Cointreau, beleeft zware tijden. Onder druk van kelderende cognacverkoop en de geopolitieke onzekerheid, storten zowel de omzet als de winst de dieperik in.

  • icon
    Food4 juni, 2025
    Dertiende Jumbo Foodmarkt rekent op Belgische en Duitse klanten

    In het Limburgse Echt heeft Jumbo woensdag zijn dertiende Foodmarkt geopend. Met een ruim aanbod Belgische en Duitse producten mikt de 2.500 m² grote belevingswinkel nadrukkelijk op grensshoppers.

  • icon
    Food4 juni, 2025
    Colruyt Group oogst dit jaar 75 ton Belgische mosselen

    Colruyt Group is klaar voor de oogst van Belgische mosselen uit de eigen zeeboerderij: de groep verwacht dit jaar een volume van 75 ton te kunnen aanbieden, in de vier Cru-markten en in meer dan 40 horecazaken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN