RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven LolaLiza
  • Onderwerpen InterviewMarketingRetailDetail Day
  • Personen Joachim Rubin
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Interview] Joachim Rubin (LolaLiza): “We produceren wat onze klanten vragen”

icon
Mode11 juni, 2024
  • Joachim Rubin, LolaLiza

Digitale innovatie, een slimme platformstrategie, wekelijks nieuwe stuks en een strak voorraadbeheer zijn de wapens waarmee LolaLiza zich een plaats verovert op de internationale modemarkt. “De beste manier om te overleven, is tevreden klanten te hebben.”

Hybride catwalk

Met een “phygitale” modeshow verbaasde LolaLiza enkele weken geleden de modewereld: terwijl modellen de nieuwste collectie presenteerden op een traditionele catwalk, werden ze vergezeld door digitale avatars die werden geprojecteerd in een 3D-omgeving. Het hybride concept deed de grens tussen realiteit en de virtuele wereld vervagen en illustreerde op die manier ook mooi de omnichannelstrategie van het modemerk.

“We zijn een echte omnichannelretailer”, bevestigt CEO Joachim Rubin in een gesprek met RetailDetail. “Je kan ons vinden op onze eigen kanalen, maar ook op marktplaatsen in 25 landen buiten België: Zalando, Wehkamp, Bol, La Redoute, About You, Amazon… We trachten Europa te veroveren met kleine stappen, heel gestructureerd. Het is een strategie die werkt en die rendabel is.”

Platformstrategie

Platformen vertegenwoordigen nu al tussen 5 en 8% van de omzet bij LolaLiza, afhankelijk van het moment. “Dat zal verder groeien”, zegt Rubin. “We investeren in een nauwe samenwerking met die marktplaatsen, om ervoor te zorgen dat we ook op externe platformen ons eigen DNA behouden. We hebben een fantastisch partnership met Zalando: we gaan als een van de eersten hun nieuw logistiek platform Zeos gebruiken. Ook met Wehkamp in Nederland hebben we een heel goede relatie.”

Toch blijft ook de sociale ervaring in de fysieke winkels essentieel. “De laatste mijl is voor de meeste klanten makkelijker in de winkels, maar onze beste klanten zijn degenen die ook online kopen.” LolaLiza heeft nu 91 eigen winkels, waarvan 82 in België, drie in Luxemburg en zes in Frankrijk. Daarnaast is het merk aanwezig in multimerkenboetieks, vooral in Nederland en Duitsland.

Specifiek DNA

“Ik heb momenteel geen redenen om winkels te sluiten. Mocht de economische situatie verslechteren, dan kan dat veranderen. We kijken in België nog naar enkele witte vlekken. Soms verhuizen we een winkel, bijvoorbeeld wanneer er elders een interessante trekker opent, zoals Action of Albert Heijn.” In Frankrijk is de retailer de markt nog aan het leren kennen. “We investeren in het noorden in merkbekendheid, we hebben daar veel achterstand vergeleken met België, er is dus hoogstwaarschijnlijk nog potentieel.”

Dat er op de internationale modemarkt een plaats is voor LolaLiza, daaraan twijfelt de CEO niet. Al meer dan vijf jaar bouwt hij voor het merk consequent aan een duidelijke positionering, met de wil om te groeien. “Dat is een noodzaak, maar we doen het stap voor stap. We hebben geleerd uit onze fouten – tien jaar geleden hebben we wat te vlug willen gaan. We trachten ons van de internationale ketens te onderscheiden met een specifiek DNA. We zijn een toegankelijk merk, voor iedereen, van maat 34 tot 50, met een specifieke stijl, met kleuren en prints. We volgen de modetrends op de voet en elke week kan je iets nieuws vinden in onze winkels.”

Snel schakelen

Wendbaarheid is de grote troef van het bedrijf, benadrukt de topman. “70 tot 80% van onze productie gebeurt in Europa. Zo kunnen we sneller schakelen: we produceren op de korte termijn in functie van wat de klant vraagt, bijna ‘on demand’ en dus niet volgens de klassieke seizoenen.”

Een strak stockbeheer is de sleutel voor een gezonde bedrijfsvoering in de mode: “Je kan zo goed en goedkoop aankopen als je wil, alles wat je niet verkoopt kost je heel veel geld. Wij zitten op het einde van het seizoen niet met miljoenen euro’s aan onverkochte kledij. Zo hoeven we minder promoties te voeren. Het is ook ecologischer: we moeten geen kledij vernietigen. Die expertise hebben we met de jaren opgebouwd.”

Tevreden klanten

Dat loont, al was 2023 weliswaar een moeilijk jaar – onder andere als gevolg van tegenvallend weer: “Wanneer we de zon nodig hadden was het koud, wanneer het koud moest zijn was het te warm, en daartussen was het aan het regenen. We zijn er goed uit gekomen, al was het niet ons beste jaar vergeleken met 2022, wat een heel goed jaar was. 2024 is goed begonnen, maar onze belangrijkste maanden zijn mei tot juli, en dan september en de feestdagen.”

Het optimistische verhaal van Rubin contrasteert fel met de stroom aan slecht nieuws uit de retailsector de afgelopen maanden, met een opeenvolging aan herstructureringen en faillissementen. “Ondanks de moeilijke context blijf ik positief. Wij vechten als Belgische onderneming voor onze plek. We trachten innovatief te blijven, onze glimlach te behouden. We hoeven niet bang te zijn voor de toekomst: iedereen moet zich kleden. De beste manier om te overleven, is tevreden klanten te hebben. Dat is onze obsessie.”

Meer op de Retail Marketing Day

Meer vernemen over de unieke marketingaanpak van LolaLiza? Joachim Rubin spreekt op 19 september op de Retail Marketing Day, het jaarlijkse marketingcongres van RetailDetail. Ook op het programma: Wim Maeyens, CEO van Tout Bien, het hipste biermerk van het moment, het geesteskind van internetfenomeen Average Rob. Karen Vanstaen, Marketing & Product Director, en Veerle De Witte, CEO, komen vertellen hoe Standaard Boekhandel een nieuwe merkidentiteit lanceert. We maken snel bijkomende namen bekend. Meer info en voordelige early bird tickets vind je op onze eventpagina via de knop hieronder.

Ik kom naar de Retail Marketing Day op 19 september
Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode16 mei, 2025
    Groep achter JBC, CKS en Mayerline opnieuw van start in Nederland

    Claes Retail Group (CRG), het bedrijf boven de Belgische modemerken JBC, CKS en Mayerline, viert zijn vijftigste verjaardag met het beste bedrijfsresultaat in acht jaar. De retailer opende zopas een winkel in het Nederlandse Sluis.

  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar

    De Amerikaanse sportwinkelketen Dick’s Sporting Goods wil zijn sectorgenot Foot Locker overnemen. Die kampt met tegenvallende cijfers en dreigende invoertarieven.

  • icon
    Mode15 mei, 2025
    1.700 banen op de tocht bij Burberry

    Wereldwijd gaat Burberry 1.700 banen schrappen op zijn hoofdkantoren en in de trenchcoatfabriek. Winkelsluitingen zijn niet gepland bij het luxemerk, dat de verkopen weer ziet aantrekken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN