RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven LolaLiza
  • Onderwerpen InterviewMarketingRetailDetail Day
  • Personen Joachim Rubin
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Interview] Joachim Rubin (LolaLiza): “We produceren wat onze klanten vragen”

icon
Mode11 juni, 2024
  • Joachim Rubin, LolaLiza

Digitale innovatie, een slimme platformstrategie, wekelijks nieuwe stuks en een strak voorraadbeheer zijn de wapens waarmee LolaLiza zich een plaats verovert op de internationale modemarkt. “De beste manier om te overleven, is tevreden klanten te hebben.”

Hybride catwalk

Met een “phygitale” modeshow verbaasde LolaLiza enkele weken geleden de modewereld: terwijl modellen de nieuwste collectie presenteerden op een traditionele catwalk, werden ze vergezeld door digitale avatars die werden geprojecteerd in een 3D-omgeving. Het hybride concept deed de grens tussen realiteit en de virtuele wereld vervagen en illustreerde op die manier ook mooi de omnichannelstrategie van het modemerk.

“We zijn een echte omnichannelretailer”, bevestigt CEO Joachim Rubin in een gesprek met RetailDetail. “Je kan ons vinden op onze eigen kanalen, maar ook op marktplaatsen in 25 landen buiten België: Zalando, Wehkamp, Bol, La Redoute, About You, Amazon… We trachten Europa te veroveren met kleine stappen, heel gestructureerd. Het is een strategie die werkt en die rendabel is.”

Platformstrategie

Platformen vertegenwoordigen nu al tussen 5 en 8% van de omzet bij LolaLiza, afhankelijk van het moment. “Dat zal verder groeien”, zegt Rubin. “We investeren in een nauwe samenwerking met die marktplaatsen, om ervoor te zorgen dat we ook op externe platformen ons eigen DNA behouden. We hebben een fantastisch partnership met Zalando: we gaan als een van de eersten hun nieuw logistiek platform Zeos gebruiken. Ook met Wehkamp in Nederland hebben we een heel goede relatie.”

Toch blijft ook de sociale ervaring in de fysieke winkels essentieel. “De laatste mijl is voor de meeste klanten makkelijker in de winkels, maar onze beste klanten zijn degenen die ook online kopen.” LolaLiza heeft nu 91 eigen winkels, waarvan 82 in België, drie in Luxemburg en zes in Frankrijk. Daarnaast is het merk aanwezig in multimerkenboetieks, vooral in Nederland en Duitsland.

Specifiek DNA

“Ik heb momenteel geen redenen om winkels te sluiten. Mocht de economische situatie verslechteren, dan kan dat veranderen. We kijken in België nog naar enkele witte vlekken. Soms verhuizen we een winkel, bijvoorbeeld wanneer er elders een interessante trekker opent, zoals Action of Albert Heijn.” In Frankrijk is de retailer de markt nog aan het leren kennen. “We investeren in het noorden in merkbekendheid, we hebben daar veel achterstand vergeleken met België, er is dus hoogstwaarschijnlijk nog potentieel.”

Dat er op de internationale modemarkt een plaats is voor LolaLiza, daaraan twijfelt de CEO niet. Al meer dan vijf jaar bouwt hij voor het merk consequent aan een duidelijke positionering, met de wil om te groeien. “Dat is een noodzaak, maar we doen het stap voor stap. We hebben geleerd uit onze fouten – tien jaar geleden hebben we wat te vlug willen gaan. We trachten ons van de internationale ketens te onderscheiden met een specifiek DNA. We zijn een toegankelijk merk, voor iedereen, van maat 34 tot 50, met een specifieke stijl, met kleuren en prints. We volgen de modetrends op de voet en elke week kan je iets nieuws vinden in onze winkels.”

Snel schakelen

Wendbaarheid is de grote troef van het bedrijf, benadrukt de topman. “70 tot 80% van onze productie gebeurt in Europa. Zo kunnen we sneller schakelen: we produceren op de korte termijn in functie van wat de klant vraagt, bijna ‘on demand’ en dus niet volgens de klassieke seizoenen.”

Een strak stockbeheer is de sleutel voor een gezonde bedrijfsvoering in de mode: “Je kan zo goed en goedkoop aankopen als je wil, alles wat je niet verkoopt kost je heel veel geld. Wij zitten op het einde van het seizoen niet met miljoenen euro’s aan onverkochte kledij. Zo hoeven we minder promoties te voeren. Het is ook ecologischer: we moeten geen kledij vernietigen. Die expertise hebben we met de jaren opgebouwd.”

Tevreden klanten

Dat loont, al was 2023 weliswaar een moeilijk jaar – onder andere als gevolg van tegenvallend weer: “Wanneer we de zon nodig hadden was het koud, wanneer het koud moest zijn was het te warm, en daartussen was het aan het regenen. We zijn er goed uit gekomen, al was het niet ons beste jaar vergeleken met 2022, wat een heel goed jaar was. 2024 is goed begonnen, maar onze belangrijkste maanden zijn mei tot juli, en dan september en de feestdagen.”

Het optimistische verhaal van Rubin contrasteert fel met de stroom aan slecht nieuws uit de retailsector de afgelopen maanden, met een opeenvolging aan herstructureringen en faillissementen. “Ondanks de moeilijke context blijf ik positief. Wij vechten als Belgische onderneming voor onze plek. We trachten innovatief te blijven, onze glimlach te behouden. We hoeven niet bang te zijn voor de toekomst: iedereen moet zich kleden. De beste manier om te overleven, is tevreden klanten te hebben. Dat is onze obsessie.”

Meer op de Retail Marketing Day

Meer vernemen over de unieke marketingaanpak van LolaLiza? Joachim Rubin spreekt op 19 september op de Retail Marketing Day, het jaarlijkse marketingcongres van RetailDetail. Ook op het programma: Wim Maeyens, CEO van Tout Bien, het hipste biermerk van het moment, het geesteskind van internetfenomeen Average Rob. Karen Vanstaen, Marketing & Product Director, en Veerle De Witte, CEO, komen vertellen hoe Standaard Boekhandel een nieuwe merkidentiteit lanceert. We maken snel bijkomende namen bekend. Meer info en voordelige early bird tickets vind je op onze eventpagina via de knop hieronder.

Ik kom naar de Retail Marketing Day op 19 september
Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN