RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Delhaize
  • Onderwerpen FranchiseMarketing
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Franchisering jaagt frisse wind door assortiment Delhaize

icon
Food14 juni, 2024

Naast gezondheid, duurzaamheid en plantaardig eist plezier een hoofdrol op in het nieuwe Delhaize-assortiment. Ondernemers zijn vragende partij voor meer differentiatie en ambacht: straks verkopen ze weer verse vis op ijs.

“Aangeslotenen zijn onze eerste klanten”

“De beste editie ooit”, zo noemde inkoop- en marketingdirecteur Alexandros Boussis de Food Market die Delhaize afgelopen week gedurende drie dagen organiseerde voor haar medewerkers en winkeliers. Hij wijst erop dat de franchisering van de filialen ook een ander inkoop- en assortimentsbeleid vergt. Vandaar ook dat de voormalige Discovery Days van naam veranderden: “Het is een markt. We moeten onze concepten en producten echt verkopen aan onze aangeslotenen. Zij zijn onze eerste klanten.”

Dat uit zich in enkele opmerkelijke b2b-concepten en -assortimenten die winkeliers ondersteunen, bijvoorbeeld voor de beenhouwerij, bij het beleggen van verse broodjes en het afbakken van pizza’s in de winkel, of het versnijden van vers fruit. In de filialen was de speelruimte hiervoor beperkt door regeltjes en risico-aversie, horen we off the record. Dat verandert. Op vraag van ondernemers verschijnen er straks in de winkels zelfs bedieningstoonbanken met verse vis op ijs.

Toenemende aandacht voor plezier

Uit studiereizen naar de Verenigde Staten leerde Boussis dat er nog veel innovatie mogelijk is in de afdeling groenten en fruit. Een nieuw assortiment voorgesneden fruitsalades verschijnt in de winkels, net als een premium aanbod avocado’s en mango’s of bijzondere varianten van tomaten, aubergines en courgettes. Geaffilieerden hameren immers op differentiatie. Leuk is een handige display met gezonde groente- en fruitsnacks die kinderen mee naar school kunnen nemen. De categorie van de maaltijdkits explodeert.

De innovaties van zowel merk- als huismerkleveranciers focussen op gezondheid en plantaardig, maar ook de opvallend toenemende aandacht voor smaak en plezier (“indulgence”) beantwoordt aan verzuchtingen van ondernemers. Delhaize pakt enerzijds uit met exclusieve, luxueus verpakte Spaanse vleeswaren van Cinco Jotas en met authentieke Italiaanse specialiteiten als gerookte burrata, anderzijds met Solmon (een plantaardig alternatief voor gerookte zalm op basis van algen), en veganistische mozzarella op basis van noten van Dreamfarm.

Ouderwetse commerce

Opmerkelijk is de lancering van een gamma halal charcuterie en gemaksproducten van het merk Wahid. In het zuivelassortiment zetten producten met verhoogd proteïnegehalte de toon. Glutenvrij gamma uit verschillende categorieën wordt opnieuw samen gepresenteerd in één duidelijk planogram. Veeleisende jonge gezinnen worden bediend met een nieuw gamma koelverse, gezonde bereide kindermaaltijden, Little Dish: geproduceerd in België en al een succes in het Verenigd Koninkrijk. Voor de TikTok-generatie zijn er de hete Mexicaanse tortillasnacks van Takis.

Tot slot: ook ouderwetse “commerce” is op het appel. Vlaamse ondernemers zijn laaiend enthousiast over de samenwerking die Delhaize sloot met het nieuwe seizoen van het hyperpopulaire tv-programma The Masked Singer op VTM. Franstaligen zullen het met Asterix moeten doen.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food19 mei, 2025
    “Machtspositie supermarkten zet voedingsindustrie onder druk”

    De productie van de Belgische voedingsindustrie daalde vorig jaar tot het niveau van 2017. De strijd om de laagste inkoopprijs is één van de oorzaken: “Supermarktketens bevoorraden zich steeds meer in het buitenland.”

  • icon
    Food19 mei, 2025
    Voormalig Lidl-topman aan de slag bij Ahold Delhaize

    Tim Bork, voormalig inkoopdirecteur bij Lidl, wordt commercieel directeur bij Ahold Delhaize Europa & Indonesië. De topman belooft zijn “betaalbaarheids-DNA” in te zetten bij zijn nieuwe werkgever.

  • icon
    Food19 mei, 2025
    [In Beeld] Wasbar opent in Wijnegem Shopping

    Het Belgische horecaconcept Wasbar opent op woensdag 21 mei zijn allereerste locatie in een winkelcentrum: in het hart van Wijnegem Shop Eat Enjoy, recht tegenover McDonald’s.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN