RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags artificiële intelligentie
  • Bedrijven Le Pain Quotidien
  • Onderwerpen innovatie
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Le Pain Quotidien maakt AI-kopie van oprichter

icon
Food8 augustus, 2024

Le Pain Quotidien heeft een digitale kloon van oprichter Alain Coumont gemaakt. Zo kondigt de bakkerijketen althans haar nieuwe AI-platform aan, waarmee de formule wereldwijd voor zowel uniformiteit als personalisatie wil zorgen.

Van inventaris tot ChatGPT voor recepten

Coumont, ook Chief Creative Officer van Le Pain Quotidien, heeft voortaan een “digitale tweeling”: de nieuwe AI-tool Alain.AI bootst zijn kennis en creativiteit na om nieuwe recepten voor te stellen. De tool kan nieuwe recepten ontwikkelen die gebaseerd zijn op de culinaire tradities van de formule, maar ook lokale versies of recepten die zijn aangepast aan voedingsvoorkeuren.

Het systeem bestaat uit een uitgebreide inventaris van 10.000 recepten van Le Pain Quotidien, en kan diverse talen en lokale keukenapparatuur interpreteren. Bovendien toont Alain.AI de presentatie van de gerechten en schrijft het programma de trainingshandleidingen voor het keukenpersoneel.

Op die manier wil de keten “een broodje in Leuven en New York” (of in andere van de 214 vestigingen in negentien landen) op exact dezelfde manier kunnen bereiden en presenteren, maar omgekeerd ook recepten kunnen aanpassen naar de smaak van het land. Daarnaast creëert Alain.AI seizoensgebonden menu’s uit de receptencatalogus, nieuwe onafgewerkte recepten of volledig nieuwe recepten met behulp van ChatGPT-achtige instructies.

Digitale tweeling van klanten

De virtuele Alain doet ook aan marktonderzoek: op termijn is het de bedoeling om consumentenonderzoeksgegevens te integreren en zo nog betere voorspellingen te doen. “Blijkt uit consumentendata dat klanten van Le Pain Quotidien graag hummus op hun broodje eten, dan voegt de receptengenerator dit ook vaker toe”, geeft het bedrijf als voorbeeld.

Straks krijgt namelijk ook de klant een digitale kopie van zichzelf. Op die manier kan het marketingteam van Le Pain Quotidien synthetisch marktonderzoek voeren voor bepaalde ingrepen op het assortiment. Zo kan men bijvoorbeeld onderzoeken hoe klanten zouden reageren op prijswijzigingen of nieuwe recepten in het assortiment. De keten integreert daarvoor externe trends en trendvoorspellingen, lokale verkoopprognoses en virtuele persona’s.

Om de groei te stroomlijnen

CEO Annick Van Overstraeten ziet haar keten “na een moeilijke periode” groeien van vijftien naar negentien landen, waar er in de komende maanden nog vijf landen (Azerbeidzjan, Congo, India, Kazachstan en Peru) bijkomen. In Griekenland, Luxemburg, Marokko en Uruguay is de eerste vestiging reeds open.

“Met Alain.AI reduceren we niet alleen de tijd om alles manueel in te voeren en te vertalen, maar kunnen we onze chefs ook een digitale slimme assistent aanbieden die meedenkt in het creatieproces. We hebben als merk zelden zo een enthousiaste reactie gekregen van al onze franchisenemers wereldwijd.”

Meer over haar innovaties en ‘track record’ deelt Annick Van Overstraeten exclusief met andere ‘industry leaders’ tijdens het Captains of Retail event op 11 september. Ben je zelf ook een retailkapitein en wil je netwerken met andere CEO’s en topmanagers?

Schrijf je dan nu in voor het event
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

  • icon
    Food4 december, 2025
    Picnic haalt nu ook A-merken uit Polen en Tsjechië

    Na België, Duitsland en Frankrijk haalt onlinesupermarkt Picnic nu ook merkproducten uit Polen en Tsjechië. Daarmee zet de e-tailer een nieuwe stap in zijn strijd tegen de ’territoriale leverbeperkingen’.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN