RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Carrefour
  • Onderwerpen MarketingRetailDetail Day
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Er waait een nieuwe wind bij Carrefour”

icon
Food12 augustus, 2024

Een traditioneel retailmerk heruitvinden in een hypercompetitieve markt? Geen geringe uitdaging, maar Carrefour ziet nu al de eerste resultaten van de herpositionering: “De tanker begint te keren,” zegt strategic marketing director Ann Vereecken.

Uit de comfortzone

“Alle mensen zeggen het: er is hier de laatste achttien maanden iets aan het gebeuren. Er waait echt een nieuwe wind, op alle domeinen.” Vereecken verbergt haar enthousiasme niet. Pas dit jaar startte ze bij Carrefour, nadat ze verschillende marketingrollen vervulde bij Unilever, AB InBev, Palm, Douwe Egberts en Mondelez.

“De afgelopen zes jaar ontdekte ik bij Leonidas de boeiende retailwereld. Bij Carrefour zag ik alles samenkomen: een mooi merk met potentieel, inspirerende mensen, interessante inzichten… Het nieuwe directieteam durft het status quo in vraag stellen en geeft mensen het vertrouwen om uit hun comfortzone te komen.”

Altijd relevant

De uitdagingen zijn niet min: hoe geef je een merk met een lange historiek een nieuwe inhoud, in een Belgisch retaillandschap dat zeer competitief is? “Je plaats vinden tussen al die spelers is niet evident. Maar ik denk dat we nu iets gevonden hebben waarmee we Carrefour effectief kunnen differentiëren, als we consistent blijven.”

De campagne die dit voorjaar van start ging, positioneert Carrefour als de retailer die het leven van zijn klanten verlicht. “Met onze verschillende winkelformats hebben we een antwoord voor iedereen. Ook met onze diensten gaan we verder dan het traditionele supermarktaanbod. We zijn altijd relevant voor een doelgroep in een bepaalde wijk. En je voelt dat de consument dat begint te waarderen, dat die doorheeft: Carrefour maakt mijn leven wel wat makkelijker.”

Consistent verhaal

Het lukt daarbij wel degelijk om een consistent verhaal te vertellen over die verschillende winkelformules heen: “Klanten komen met bepaalde verwachtingen. Naar een Express kom je niet voor een 3+3 gratis promotie: daarvoor ga je naar de hypermarkt. Voor de makkelijke en snelle boodschappen aanvaardt de consument een prijsverschil. Maar het gevoel, de tone of voice, moet hetzelfde zijn in elke winkel.”

De herpositionering heeft een grote impact op alle niveaus in de organisatie: ze wordt immers vertaald in reclamecampagnes, gevisualiseerd in de winkels, in de folders… Ook de franchisenemers begrijpen het en staan er achter. En de consument? “Het is nog te vroeg voor conclusies, maar we zien nu al dat er iets gebeurt in de cijfers. Dit begint bij de consument iets teweeg te brengen. We zijn er nog lang niet, maar je voelt dat het kan.”

Het schip begint te draaien

Op de Retail Marketing Day van RetailDetail, op 19 september, vertelt Ann Vereecken meer over de grote ommekeer bij Carrefour. “Ik ga het zo concreet mogelijk maken. Wat meten we, hoe meten we dat, waarom zijn we zeker dat we op de juiste weg zijn? Waar zien we de uitdagingen? Waar zijn we al echt goed bezig? Wat hebben we geprobeerd dat we niet meer gaan doen? Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn, maar we zien wel dat het schip begint te draaien.”

Op zoek naar marketinginspiratie? Ook sprekers van LolaLiza, Promojagers, Standaard Boekhandel, Tom&Co, Ray & Jules en Tout Bien betreden op 19 september het podium in Antwerpen. Tickets voor de Retail Marketing Day bestel je via de link hieronder.

Klik hier voor meer info en tickets
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN