RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Le Pain Quotidien
  • Onderwerpen ExpansieInterviewRetailDetail Events
  • Geografie België
  • Personen Annick Van Overstraeten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Annick Van Overstraeten (Le Pain Quotidien): “Er is een enorm premium-potentieel in de opkomende markten”

icon
Food29 augustus, 2024
Portret van Annick Van Overstraeten
Foto Le Pain Quotidien

Nieuwe vestigingen van Peru tot India en een AI-versie van oprichter Alain Coumont: Le Pain Quotidien staat er weer. Na enkele moeilijke jaren en een ongenadige coronapandemie is de bakkerij- en lunchformule opnieuw volop in expansie.

“Mij maken ze nog weinig wijs”

Hoe CEO Annick Van Overstraeten, gepokt en gemazeld in de Belgische food- en horecasector, de keten door woelige wateren heeft gestuurd en wat ze in al die jaren heeft opgestoken, deelt ze op de Captains of Retail op 11 september. “Ik hoop de sector inmiddels te kennen, ik denk dat men mij nog weinig wijs kan maken. Dat is het ongeveer het enige voordeel van ouder worden”, lacht de ervaren bedrijfsleidster. “Het is overal vechten om de consument en zoeken naar evenwicht. Maar het zijn toch telkens andere uitdagingen. Je kan geen copy-paste doen.”

Is er dan geen gemene deler in haar loopbaan? “Of het nu Quick, Leonidas, Lunch Garden of Le Pain Quotidien is, allemaal zijn het sterke, kwalitatieve Belgische merken. Ook al herkent men ze in het buitenland misschien niet per se als Belgisch. Maar geeft dat? Onze Belgische bescheidenheid is juist een troef. Wij hebben geen grote ego’s. België is een moeilijke markt, dus meteen een heel mooie testmarkt.”

AI ondersteunt de franchisestrategie

Le Pain Quotidien is wellicht één van de weinige echt internationale enseignes ‘made in Belgium’. Mede daarom krijgt Alain Coumont (oprichter en creatief directeur) een virtuele tweelingbroer, zo kondigde de bakkerijketen recent aan. De AI-tool Alain.AI zorgt voor een transparant en centraal recepten- en kennisplatform, dat de uitbaters van vestigingen zowel moet helpen personaliseren als uniformiseren.

“Wij proberen de nieuwe tools te gebruiken om de business vooruit te helpen en niet de technologie voor de technologie”, vertelt CEO Annick Van Overstraeten. 80% van het aanbod is immers wereldwijd hetzelfde, voor 20% hebben franchisenemers de vrijheid om lokaal iets te doen. Met de AI-tool kunnen onder andere nieuwe recepten een pak sneller worden goedgekeurd en hebben ook andere landen meteen toegang.

Food als nieuwe luxe in opkomende landen

Het project hangt nauw samen met de mondiale franchise-expansie van Le Pain Quotidien: na een zware periode, met winkelsluitingen en herstructureringen, is de Brusselse keten weer sterk bezig met uitbreiding. Van Mexico tot Kazachstan, Le Pain Quotidien is opnieuw te vinden in 20 landen – zelfs (of misschien vooral) waar je het niet meteen zou verwachten. De nieuwste bekendmakingen zijn intredes in Peru en India. De Indiase masterfranchiser koestert al plannen om tegen 2035 honderd verkooppunten te openen. Franchise is de toekomst volgens de CEO: “Een zelfstandige ondernemer gaat altijd net dat stukje verder.”

“De opkomende markten worden zeker erg belangrijk”, ziet Van Overstraeten. “Er is een enorme evolutie in die landen en je hebt er toch heel veel premiumconsumenten die zin hebben in de betere merken en voeding. In elk van die landen zijn zeker twee à drie steden met een erg mooi expansiepotentieel.” Het is daarbij wel extra belangrijk om met lokale partners te werken, die de markt door en door kennen. Zo wisselde Le Pain Quotidien in Turkije van franchisepartner en nu groeit de formule er als kool.

Voeding is als toegankelijke en betaalbare vorm van luxe een mooi wegbereider in die opkomende landen, merkt Van Overstraeten. “Veel mensen kunnen zich eens op een koffie met een croissant of een verzorgde salade trakteren. Ons concept past ook perfect in de tijdsgeest: gezond, evenwichtig en vaak biologische en lokale voeding. Daar komt nog de behoefte aan gezelligheid en contact bij, waar wij al altijd op inspelen.”

Mix in de binnensteden beter bewaken

Ook bij ons spelen weliswaar dezelfde trends: in de winkelstraten en binnensteden ruimen boetieks steeds meer plaats voor horeca. Een goede evolutie of net niet? “Ik vind het een beetje spijtig, want alleen horeca komt de steden ook niet ten goede. Een goede mix van retail van food zorgt voor een gezonde dynamiek. Wij zitten meestal in mooie, historische panden in de binnenstad en het is altijd leuk als daar ook mooie boetieks naast zijn met een speciaal, creatief aanbod. Het is belangrijk om die dynamiek echt te bewaken – ook de mix tussen ketens en zelfstandige boetieks.”

Al zijn de binnensteden zeker niet het enige focuspunt: ook locaties in de stadsrand zoals Wemmel en Waterloo draaien zeer goed, terwijl Le Pain Quotidien in ‘travel retail’ hernieuwd inzet op kiosken in luchthavens en stations. “Het is interessant om te zien dat zelfs in de Parijse Gare de l’Est consumenten ons bewust opzoeken, hoewel daar al veel verschillende kiosken zijn en ons aanbod toch iets anders en duurder is. Mensen kiezen toch voor kwaliteit.”

Laat je inspireren door Annick Van Overstraeten en Koen De Leus (BNP Paribas Fortis) tijdens exclusief CEO-event Captains of Retail.
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte. Terug naar een vertrouwde naam De Italiaanse tak van Carrefour kreeg met New Princes een verrassende koper:...

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN