RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven CarrefourFairtrade BelgiumLidlNationale LoterijPerfetti Van Melle
  • Onderwerpen Category Management Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Luc Desmedt (LD&Co): “AI opent nieuwe mogelijkheden voor categoriemanagement”

icon
Food4 oktober, 2024
Luc Desmedt, LD&Co

Meer dan ooit blijft categoriemanagement relevant, maar het vak verandert snel: hoe haal je de juiste inzichten uit nieuwe, gesofisticeerde shopperdata, hoe ga je om met de opkomst van AI? Bij blijven is de boodschap.

Helder kader

Groei realiseren in een stagnerende markt die van crisis naar crisis hopt: het is geen evidentie. Strategische samenwerking tussen retailers en leveranciers kan een hefboom zijn om de consumptie weer aan te wakkeren. Dagvoorzitters Luc Desmedt en Pascal Deckers van LD&Co, experts in categoriemanagement, overlopen de uitdagingen en kansen naar aanleiding van het FMCG & Category Management Congress, op 10 oktober in Antwerpen.

Blijft categoriemanagement pertinent in deze turbulente tijden van slabakkende consumptie en bitse concurrentie tussen retailers…?

“Meer dan ooit! Uit de onderzoeken die we uitvoeren blijkt dat nagenoeg alle retailers, zowel in food als non-food, categoriemanagement toepassen. Dat is geen verrassing: categoriemanagement laat toe om de algemene strategie van de retailer door te vertalen per categorie, rekening houdend met de veranderingen in koopgedrag en concurrentie.”

“Niet dat categoriemanagement een toverformule zou zijn, maar de benadering reikt wel een duidelijk kader aan om de actuele uitdagingen op een gestructureerde manier aan te pakken en nieuwe ontwikkelingen zoals AI te integreren.”

Is AI daarbij een zegen of een vloek voor category managers?

“AI opent ongetwijfeld nieuwe mogelijkheden, zeker op het vlak van analyse en creatie. AI kan voor verschillende analyses gebruikt worden: optimalisatie van assortiment en schappenplannen (per winkel), forecasting, dynamische prijszetting, promotional affectiveness,… Maar ook hier geldt: garbage in, garbage out Om op de juiste manier te prompten, heb je categoriemanagers nodig die het vak beheersen en weten waar het echt op aankomt.”

Niet alleen een goednieuwsverhaal

Wat brengt het FMCG & Category Management Congress op 10 oktober?

“Zoals de voorbije twintig edities belichten we categoriemanagement vanuit verschillende invalshoeken. Met Jan-Jaap Jansen van Perfetti Van Melle hebben we een ervaren rot in het vak. Het is altijd boeiend om de visie op categoriemanagement te horen van iemand van dat kaliber. Hierbij zal Jan-Jaap ongetwijfeld niet alleen een goednieuwsverhaal brengen, maar stil staan bij de uitdagingen op inhoudelijk en organisatorisch vlak.”

Met de Nationale Loterij staat een enigszins verrassende key note op het programma? 

“Op het eerste gezicht misschien wel, maar voor loterij- en kansspelen gelden dezelfde wetmatigheden als voor de traditionele consumentenproducten: welke producten moet ik aanbieden in welk kanaal en hoe moet ik ze presenteren, communiceren en activeren? Traditioneel werden loterijproducten vooral verkocht in krantenwinkels. Maar vermits dit kanaal onder druk staat, zijn andere kanalen zoals supermarkten en benzinestations ook nodig om voldoende bereik te halen. Sophie Mouton komt samen met twee categoriemanagers uitleggen hoe de Nationale Loterij voor elk kanaal, en voor de belangrijkste retailers, een specifieke aanpak ontwikkelt. Het is geen toeval dat die drie sprekers een uitgebreide FMCG-achtergrond hebben.”

Wat mogen we van de duopresentatie Lidl-Fairtrade verwachten?

“Het nastreven van duurzaamheid is een basisvoorwaarde voor retailers en leveranciers geworden. Dit is natuurlijk een doelstelling die heel wat invullingen kent. Eén daarvan is ethische sourcing. Leveranciers en retailers kunnen hiervoor samenwerken met Fairtrade, dat een hoge bekendheid en gunfactor geniet bij shoppers. Maar is dat voldoende om ook effectief gekocht te worden? Lidl heeft het lef gehad om in haar assortimentsbeleid voor bepaalde categorieën een drastische en verrassende beslissing te nemen. Isabelle Colbrandt (Lidl) en Philippe Weiler (Fairtrade) komen toelichten hoe Lidl en Fairtrade tot deze beslissing zijn gekomen en wat de impact ervan is.”

Haal het maximum uit data

Ook retailerdata komen aan bod?

“Uiteraard, retailerdata kunnen vandaag niet ontbreken. Gerichte en grondige analyses vormen de basis voor succesvol categoriemanagement. Naast de traditionele dataleveranciers, bieden nu ook de meeste foodretailers data aan. Deze kunnen een nieuwe, waardevolle extra dimensie toevoegen aan de analyses. Maar er komt heel wat bij kijken om het maximum uit die data te halen. Bert Jacobs en Hanne Vincent van Impaqtr werken dagelijks met retailer data en zijn dan ook bijzonder goed geplaatst om een heldere en kritische stand van zaken m.b.t. retailerdata te presenteren.”

Als afsluiter staat Geoffroy Gersdorff, CEO van Carrefour België op het programma. 

“Carrefour past al heel lang categoriemanagement toe om zijn commerciële strategie uit te werken. Nu Carrefour België de mogelijkheid heeft gekregen om een strategisch plan te implementeren, specifiek voor België, is het voor elke leverancier een must om die strategie te begrijpen en te reflecteren in de categorieplannen die worden ontwikkeld voor Carrefour. Bovendien is Carrefour een van de meest geavanceerde retailers op het vlak van retailerdata en AI-toepassingen. Op het congres komt de grote bezieler van dit plan, CEO Geoffroy Gersdorff, de nieuwe strategie toelichten, waarbij hij bijzondere aandacht besteed aan wat daarbij de verwachtingen zijn ten aanzien van de leveranciers.”

Nog snel een ticket reserveren? Dat kan via de knop hieronder.

Ik reserveer een ticket voor het FMCG & Category Management Congress op 10 oktober
Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN