RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Wibra
  • Onderwerpen In beeldwinkelopeningen
  • Geografie Frankrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[In Beeld] Wibra maakt debuut in Frankrijk

icon
Algemeen23 oktober, 2024

Nabij Rijsel peilt Wibra het potentieel op de grote Franse markt. De retailer gelooft in zijn onderscheidend concept en voelt zich gesterkt door het succes in Wallonië, maar wil nog niet te hard van stapel lopen: “Eerst gaan we testen.”

Een logische stap

Er daagden woensdagochtend behoorlijk wat belangstellenden op bij de allereerste Franse winkelopening voor Wibra. Het duurde wel even voor die ook aan de kassa’s kwamen aanschuiven: de shoppers namen de tijd om eerst het assortiment te verkennen. Wibra is voor hen immers een volstrekt onbekende.

De retailer heeft er echter veel vertrouwen in en noemt de uitbreiding naar Frankrijk een logische stap gezien het succes van de keten in het Franstalige deel van België. Analyses wijzen uit dat er een duidelijke markt is voor het Wibra-concept in Frankrijk. De logistieke ondersteuning vanuit België maakt de start in Noord-Frankrijk bovendien efficiënt en kosteneffectief.

De Franse winkel is qua opzet en aanbod zo goed als identiek aan de Belgische en Nederlandse filialen. Kleine verschillen in het assortiment zijn te wijten aan afwijkende wetgeving, bijvoorbeeld. Enkele bekende merken ontbreken: er liggen hier geen snoepjes van Haribo of frisdranken van Coca-Cola in de rekken.

Voor budgetklanten en koopjesjagers

“We willen onderscheidend zijn door een duidelijk en eenvoudig concept neer te zetten dat de keuze voor de manager van het gezin makkelijk moet maken. De prijs-kwaliteitsverhouding is heel correct en is vooral ook toegankelijk voor ieders budget. Ons concept omvat diverse assortimenten die erop gericht zijn om de klant in zijn dagelijkse behoeften te helpen voorzien. We zijn er zowel voor de budgetklant als voor de koopjesjager,” zegt countrymanager Claudine Nachtergaele, die vanuit België de Franse lancering mee aanstuurt.

In Lambersart, vlakbij Rijsel, vond Wibra een ruim pand met een brede gevel en een winkelvloeroppervlakte van 540 m². Het is een goed zichtbare locatie in een wijk met flink wat retail: ook Action, Zeeman en supermarktens Carrefour City, Match, Aldi en Lidl zitten in de buurt. Het was nochtans geen makkelijke zoektocht naar een geschikte plek: er is wel wat leegstand in de regio, maar panden van het formaat dat Wibra zoekt, zijn schaars.

Eerst testen

Dit jaar nog tekent de retailer in principe voor twee bijkomende Franse winkels, die begin volgend jaar zullen openen. Liefst op verschillende types locaties: een baanwinkel en een winkelcentrum bijvoorbeeld. Op al te grote ambities laat CEO Bas Duijsens zich toch nog niet vastpinnen: “We gaan eerst goed testen wat er hier werkt en wat niet, en dan bijsturen.”

Na de Belgische doorstart en de buy-out door drie directieleden in 2022 voelt Wibra zich sterk genoeg voor deze nieuwe uitdaging. De discounter, die opnieuw een recordjaar achter de rug heeft, voorziet de middelen om te investeren. Duijsens ziet nog heel veel groeipotentieel, niet alleen in het grote Frankrijk, ook in Nederland en België. “In Nederland bijvoorbeeld heeft een Zeeman al zo’n 450 winkels, wij 240. In België zitten we nog maar aan de zestig. We blijven hier volop winkels openen.”

In december trekt Wibra zelfs naar een toplocatie: de discounter wist de hand te leggen op het voormalige pand van Bristol in Shopping Stadsfeestzaal op de Antwerpse Meir.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Action nadert de kaap van 3000 winkels

    Action heeft opnieuw een sterk kwartaal achter de rug en verwacht in het tweede kwartaal de mijlpaal van 3000 winkels te bereiken. Vorige maand ging de discounter onder grote belangstelling van start in Zwitserland.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN