RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Wibra
  • Onderwerpen In beeldwinkelopeningen
  • Geografie Frankrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[In Beeld] Wibra maakt debuut in Frankrijk

icon
Algemeen23 oktober, 2024

Nabij Rijsel peilt Wibra het potentieel op de grote Franse markt. De retailer gelooft in zijn onderscheidend concept en voelt zich gesterkt door het succes in Wallonië, maar wil nog niet te hard van stapel lopen: “Eerst gaan we testen.”

Een logische stap

Er daagden woensdagochtend behoorlijk wat belangstellenden op bij de allereerste Franse winkelopening voor Wibra. Het duurde wel even voor die ook aan de kassa’s kwamen aanschuiven: de shoppers namen de tijd om eerst het assortiment te verkennen. Wibra is voor hen immers een volstrekt onbekende.

De retailer heeft er echter veel vertrouwen in en noemt de uitbreiding naar Frankrijk een logische stap gezien het succes van de keten in het Franstalige deel van België. Analyses wijzen uit dat er een duidelijke markt is voor het Wibra-concept in Frankrijk. De logistieke ondersteuning vanuit België maakt de start in Noord-Frankrijk bovendien efficiënt en kosteneffectief.

De Franse winkel is qua opzet en aanbod zo goed als identiek aan de Belgische en Nederlandse filialen. Kleine verschillen in het assortiment zijn te wijten aan afwijkende wetgeving, bijvoorbeeld. Enkele bekende merken ontbreken: er liggen hier geen snoepjes van Haribo of frisdranken van Coca-Cola in de rekken.

Voor budgetklanten en koopjesjagers

“We willen onderscheidend zijn door een duidelijk en eenvoudig concept neer te zetten dat de keuze voor de manager van het gezin makkelijk moet maken. De prijs-kwaliteitsverhouding is heel correct en is vooral ook toegankelijk voor ieders budget. Ons concept omvat diverse assortimenten die erop gericht zijn om de klant in zijn dagelijkse behoeften te helpen voorzien. We zijn er zowel voor de budgetklant als voor de koopjesjager,” zegt countrymanager Claudine Nachtergaele, die vanuit België de Franse lancering mee aanstuurt.

In Lambersart, vlakbij Rijsel, vond Wibra een ruim pand met een brede gevel en een winkelvloeroppervlakte van 540 m². Het is een goed zichtbare locatie in een wijk met flink wat retail: ook Action, Zeeman en supermarktens Carrefour City, Match, Aldi en Lidl zitten in de buurt. Het was nochtans geen makkelijke zoektocht naar een geschikte plek: er is wel wat leegstand in de regio, maar panden van het formaat dat Wibra zoekt, zijn schaars.

Eerst testen

Dit jaar nog tekent de retailer in principe voor twee bijkomende Franse winkels, die begin volgend jaar zullen openen. Liefst op verschillende types locaties: een baanwinkel en een winkelcentrum bijvoorbeeld. Op al te grote ambities laat CEO Bas Duijsens zich toch nog niet vastpinnen: “We gaan eerst goed testen wat er hier werkt en wat niet, en dan bijsturen.”

Na de Belgische doorstart en de buy-out door drie directieleden in 2022 voelt Wibra zich sterk genoeg voor deze nieuwe uitdaging. De discounter, die opnieuw een recordjaar achter de rug heeft, voorziet de middelen om te investeren. Duijsens ziet nog heel veel groeipotentieel, niet alleen in het grote Frankrijk, ook in Nederland en België. “In Nederland bijvoorbeeld heeft een Zeeman al zo’n 450 winkels, wij 240. In België zitten we nog maar aan de zestig. We blijven hier volop winkels openen.”

In december trekt Wibra zelfs naar een toplocatie: de discounter wist de hand te leggen op het voormalige pand van Bristol in Shopping Stadsfeestzaal op de Antwerpse Meir.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Ook Nederland maakt pakjes uit China duurder

    Na Frankrijk en België gaat ook Nederland een heffing opleggen voor e-commercepakjes die van buiten de Europese Unie worden ingevoerd. Een gemiddelde bestelling zou zo'n 6 euro duurder worden.

  • icon
    Algemeen3 december, 2025
    Amazon countert Shein en Temu met kostenverlaging voor Europese verkopers

    Amazon verlaagt vanaf half december in Europa de kosten voor verkopers van onder andere mode en woonartikelen. Hiermee lijkt de retailgigant te reageren op de toenemende concurrentie van CHinese platforms als Shein en Temu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN