RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Colruyt GroupOkay
  • Onderwerpen ExpansieIn beeldwinkelconcept
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Colruyt geeft gas met Okay City: 100 stadswinkels binnen acht jaar

icon
Food29 oktober, 2024

Colruyt Group koestert forse groeiambities met het nieuwe uithangbord Okay City. De stadswinkels krijgen een labofunctie, om ook de grotere winkelformules beter te laten inspelen op de wensen van de stadsklant. Immers: “Heel België verstedelijkt.”

Focus op de steden

In de grote steden heeft Colruyt Group een marktaandeel van zowat 20%, veel lager dan het landelijke marktaandeel van meer dan 30%. Die achterstand wil de retailer snel ophalen. Het groeipotentieel is groot, zegt Christophe Dehandschutter, directeur van Okay. “Met ons ‘oermerk’ Colruyt groeiden we historisch vooral buiten de stadscentra. In de steden willen we jongere klanten aantrekken.”

Het intussen tien jaar jonge uithangbord Okay Compact vervelt tot Okay City. “Dat zegt beter waar de winkelformule voor staat. Maar het illustreert ook een nieuwe manier van denken bij Colruyt Group: we lanceerden Okay destijds als een kleinere versie van de grote Colruytwinkels, en Okay Compact als een kleinere Okay. Nu draaien we de redenering om: met Okay City passen we ons aan de stadsklant aan. Die ervaring moet vervolgens ook doorstromen naar onze grotere enseignes.”

Hoofdrol voor ‘on the go’

Okay City-winkels verkopen een assortiment van 3.000 artikels op een oppervlakte van 300 à 400 m². Ze hebben niet hetzelfde assortiment en dezelfde promoties als de meer landelijk gelegen, grotere Okay-supermarkten. In de stadswinkels krijgen vers en ‘on the go’ een hoofdrol, bij de inkom. Er is een kort circuit voor de klanten die snel wat willen meenemen, en een langer voor wie de boodschappen komt doen.

In het gemaksassortiment gaat de retailer samenwerkingen aan: “We hebben nu in elke stad een broodjesleverancier. We maken niet langer slaatjes in eigen ateliers, we besteden dat uit. Onze recente participatie in lunchketen BON moet je ook in die context zien. We leggen de lat hoger qua convenience. Met onze geïntegreerde winkels kunnen we inzetten op consistentie, iets wat veel moeilijker is met zelfstandige ondernemers.”

Tempo omhoog

De afgelopen jaren heeft Dehandschutter vooral gewerkt op de rentabiliteit van Okay Compact. Het winkelconcept is zo bedacht dat het flexibeler is en makkelijker te recupereren voor nieuwe locaties – want steden zijn voortdurend in beweging. “We bouwen nu 25% goedkoper. We bannen elke complexiteit.”

Nu is Okay City klaar om echt gas te geven: “Het tempo moet omhoog. We gaan groeien van twintig naar honderd winkels binnen een achttal jaar.” Tegen 2026 zullen er al dertig stadswinkels zijn. Dat moet haalbaar zijn, denkt de retailer. In de steden is er vraag naar buurtwinkels, mensen zijn er minder afhankelijk van de auto. Een stadswinkel haalt zijn cliënteel binnen een straal van 500 meter. Verschillende stadswijken zijn vandaag ‘voedselwoestijnen’. Tegelijk zijn er heel wat panden beschikbaar omdat andere retailers verdwijnen. “Wij komen met een oplossing voor die leegstand.” De sterkste expansie voorziet Colruyt Group in de grote steden Antwerpen, Brussel en Gent, niet toevallig ook universiteitssteden met een groot jonger deel van de bevolking. Maar ook Oostende en een tweede winkel in Luik staan op de planning.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte. Terug naar een vertrouwde naam De Italiaanse tak van Carrefour kreeg met New Princes een verrassende koper:...

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN