RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Douglas
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Douglas vervijfvoudigt winst in IPO-jaar

icon
Schoonheid/verzorging19 december, 2024
Shutterstock.com

Douglas boekte afgelopen jaar vijf keer meer nettowinst. Dankzij zowel fysieke als online groei steeg de omzet van de Duitse retailer naar 4,45 miljard euro. Volgend jaar komt er al zeker een winkel in Antwerpen bij.

“Fundament voor verdere groei”

Douglas groeit en bloeit onder de “Let it Bloom”-strategie van CEO Sander van der Laan, ziet de topman tot zijn tevredenheid. In gebroken boekjaar 2023/24, dat afliep in september, steeg de omzet met 8,7%, aangedreven door groei in zowel fysieke winkels (+8,2%) als e-commerce (+9,8%). De aangepaste brutobedrijfswinst steeg met 11,4% naar 808,6 miljoen euro, wat resulteerde in een lichte margeverbetering. Vooral indrukwekkend was het nettoresultaat, dat van 16,7 miljoen euro naar 84 miljoen euro sprong.

In het vierde kwartaal van dat boekjaar herstelde de winst zich van 28,2 miljoen euro in het rood een jaar eerder naar 71,8 miljoen euro in de plus. De kwartaalomzet steeg met 8,7% naar 959,9 miljoen euro. “De resultaten bieden een sterk fundament voor verdere groei en verstevigen onze leidende marktpositie,” aldus Van der Laan.

54 nieuwe winkels

Afgelopen jaar opende Douglas 54 nieuwe winkels, terwijl 144 bestaande winkels verhuisden of werden gerenoveerd. Tegelijk gingen twintig winkels dicht. Zowel België als Nederland vallen onder wat de groep de DACHNL-regio noemt, en waar de omzet met 10% steeg tot net boven de twee miljard euro. Cijfers per land geeft de keten evenwel niet vrij.

Douglas verwacht in het lopende boekjaar 2024/25 een omzet tussen 4,7 en 4,8 miljard euro en een verdere verbetering van het nettoresultaat naar 225 tot 265 miljoen euro, dankzij operationele efficiëntiewinsten en de aflossing van schulden na de beursgang dit jaar. Nieuwe winkelopeningen in Antwerpen, Salzburg en Berlijn staan ook al op de planning.

(In een eerste versie van het artikel stond dat de nettowinst verviervoudigde. Dit werd later gecorrigeerd naar “vervijfvoudigd”)

Meer Schoonheid/verzorging
Bekijk meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging3 juni, 2025
    The Body Shop keert via Inno terug naar België

    The Body Shop komt terug naar België: de nieuwe licentiehouder voert verregaande gesprekken met warenhuisketen Inno over een shop-in-shopconcept. Daar stoppen zijn ambities evenwel niet: ook eigen Belgische winkels en een herintrede in Zwitserland zitten in de pijplijn.

  • icon
    Schoonheid/verzorging27 mei, 2025
    Medi-Market opent donderdag eerste Spaanse winkel

    Na het Nederlandse debuut vorige week gaat Medi-Market nu ook van start in Spanje: donderdag opent de retailer een eerste winkel in Madrid, de eerste van vijf vestigingen die de keten nog dit jaar in het land wil openen.

  • icon
    Schoonheid/verzorging23 mei, 2025
    Planet B en Brauzz slaan handen ineen: van “inbraak” naar fusie

    Start-ups Brauzz en Planet B (producent van Wondr en Klaaar) gaan samen verder: de grotere schaal moet Europese expansie mogelijk maken. Het nieuws werd voorafgegaan door een – niet door iedereen gesmaakte – fake ruzie op sociale media.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN