RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Dille & Kamille
  • Onderwerpen Expansie
  • Geografie DuitslandNederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dille & Kamille mikt op vijf nieuwe winkels per jaar

icon
Algemeen3 januari, 2025

Dille & Kamille heeft de middelen om vijf nieuwe winkels per jaar te openen, maar het expansiepotentieel in de Benelux is beperkt. De focus verschuift daarom nog meer naar Duitsland, zegt topman Hans Geels.

Groter potentieel

Momenteel heeft Dille & Kamille 51 winkels: 28 in Nederland, vijftien in België en acht in Duitsland. Samen zijn ze goed voor een omzet van honderd miljoen euro. De afgelopen elf jaar opende de retailer dertig nieuwe vestigingen, gemiddeld bijna drie per jaar dus. Dat ritme gaat iets omhoog: “Tegenwoordig hebben we de middelen voor vijf nieuwe winkels per jaar,” zegt Geels aan De Tijd.

De expansiemogelijkheden in de Benelux zijn weliswaar beperkt, denkt de topman: in België is het potentieel niet groter dan 20 à 25 winkels. Dit jaar opent de retailer wel nog een bijkomende winkel in Knokke en ook Oostende staat op het verlanglijstje. Ook in Nederland zijn er nog hooguit “enkele witte vlekken”. De aandacht verschuift dus naar het oosten: “Het geld dat we hebben, zullen we vooral in Duitsland inzetten. Het land telt drie keer zoveel inwoners als de Benelux, dus het potentieel is er theoretisch ook drie keer groter.”

Uniek gedachtengoed

Het concept slaat er ook aan: de kracht van Dille & Kamille zit in de belevingswereld die de retailer gecreëerd heeft. “Een pollepel kun je overal kopen, maar ons gedachtegoed en de sfeer zijn uniek,” aldus Geels. “Niemand kan Dille & Kamille zijn.”

De retailer blijft zich afzetten tegen doorslaand consumentisme: geen promoties, de winkels blijven gesloten op Black Friday en de focus ligt op duurzame producten. Geen evidente keuzes in een markt waar lageprijzenformules als Action en Primark de winnaars zijn, geeft de directeur toe: “Ik snap dat die merken in beeld komen als de portemonnee dunner wordt. Maar ik weet niet of dat de richting is die we moeten uitgaan. Ik word daar niet vrolijk van.”

In een podcastserie naar aanleiding van de vijftigste verjaardag van de keten ging Hans Geels vorig jaar in gesprek met retailprofessionals, waaronder ook RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck. Die aflevering kan je hier beluisteren.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN