RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven LVMH
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Frankrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

LVMH: barometer van de luxesector toont wisselvallig weer

icon
Mode29 januari, 2025
PixelBiss / Shutterstock.com

Het Franse luxeconcern LVMH heeft in het vierde kwartaal van 2024 een bescheiden omzetgroei gerealiseerd, maar de cijfers laten zien dat de sector nog niet volledig uit het dal is geklommen. Topman Bernard Arnault ziet wel hoop in de Verenigde Staten.

Gematigde groei en dalende winst

De omzet klom in het vierde kwartaal (organisch) met 1% tot 23,9 miljard euro. Dat was een beter resultaat dan verwacht, aangezien analisten een krimp van 1,25% hadden voorspeld. Ook over heel 2024 was er 1% groei, goed voor 84,7 miljard euro omzet. Bij constante wisselkoersen zou er echter een daling van 2% geweest zijn.

De operationele winst daalde met 14% naar 19,6 miljard euro, terwijl de nettowinst met 17% afnam tot 12,3 miljard euro. De omzet van de mode- en lederwarendivisie, goed voor de helft van de groepsomzet, daalde met 1%, terwijl de horloge- en juwelendivisie een omzetkrimp van 2% rapporteerde. De wijn- en sterkedrankentak noteerde de grootste daling, met een afname van 11%.

Retail vormde opvallend genoeg een lichtpuntje: de tak met onder meer Sephora en Le Bon Marché zorgde voor 6% organische omzetgroei. Cosmeticaketen Sephora groeide zelfs met dubbele cijfers, zowel in omzet als winst, al zegt de groep niet hoeveel precies.

Chinese zorgen houden aan

Ondanks de positievere kwartaalcijfers onderstrepen de jaarresultaten dat de sector nog steeds onder druk staat. Vooral de zwakke Chinese markt blijft een punt van zorg: de verkoop van luxeproducten daalde er vorig jaar met 20%, de grootste afname sinds 2011.

De LVMH-top blijft echter optimistisch over de groeikansen in de Verenigde Staten, waar de economie veerkracht toont en belastingvoordelen de expansie stimuleren. Arnaults aanwezigheid bij de inauguratie van Donald Trump onderstreept de strategische focus op de Amerikaanse markt, die steeds belangrijker wordt nu de groei in China stokt.

Voor 2025 blijft LVMH voorzichtig positief, ondanks wat Arnault een “delicatere conjunctuur” noemt. Er zijn geen concrete prognoses afgegeven, maar de positieve signalen uit het vierde kwartaal wijzen op een mogelijk herstel. Ondertussen schoont de groep ook zijn merkenportfolio op: ontwerpster Stella McCartney koopt haar minderheidsbelang terug, kondigde ze gisteren aan.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN