RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

EuroCommerce: “Consumenten willen veel keuze, huismerken bieden die"

icon
RetailDossier20 april, 2016

EuroCommerce en de European Retail Round Table (ERRT) hebben een nieuw rapport vrijgegeven over de waarde van huismerken. Daaruit blijkt dat consumenten vooral veel keuze willen, maar dat die verschillende keuzes niet verwarrend mogen zijn.

 

Unique Selling Proposition

Om de keuzes zo logisch mogelijk te houden, moeten retailers hun assortiment op de juiste manier voorstellen, met zo weinig mogelijk dubbele producten met minimale verschillen. Daarom is het voor retailers bijzonder belangrijk om hun assortiment juist uit te kiezen. Vooral voor fysieke retailers kan een slecht samengesteld assortiment een slok op de borrel schelen.

 

Elk product in de winkel moet een ‘Unique Selling Proposition’ hebben en vooral bij discounters is dat van groot belang, menen EuroCommerce en de European Retail Round Table (ERRT) verder nog. Het aanbod van discounters is immers nog beperkter dan dat bij de traditionele retailers en zij moeten duplicatie dus zoveel mogelijk vermijden. Huismerken zijn in die context bijzonder belangrijk, omdat elk product zo ontworpen kan worden om de keuze voor de klant optimaal te verbeteren.

 

De concurrentie van discounters zal er volgens het rapport voor zorgen dat ook bij traditionele retailers de huismerken steeds belangrijker worden. Een goed aanbod van huismerken kan er immers voor zorgen dat het aantal SKU’s beduidend lager ligt, wat zorgt voor lagere kosten. Online retailers hebben dan weer het voordeel dat consumenten zelf hun voorkeuren kunnen aanpassen. Zij kunnen een veel breder aanbod bieden zonder het risico te lopen dat klanten overrompeld raken door het aanbod.

 

Crisis zorgde voor opmars huismerk

Het consumentengedrag is bovendien sterk gewijzigd sinds de start van de crisis in 2008: de consument is prijsbewuster geworden en koos daarom al sneller voor de huismerken. Die kennen ze daardoor nu beter, waardoor ze de huismerken ook meer kopen. Volgens een studie van de Private Label Manufacturers Association waren de huismerken in 2014 goed voor 30% van de markt in vijftien Europese landen.

 

Producenten van A-merken hebben de voorbije jaren dan ook minder geïnvesteerd in innovatie, om zo de prijzen laag te kunnen houden, zodat ze de concurrentie met de huismerken konden aangaan. Daarnaast hebben ze vooral geïnvesteerd in opkomende markten, omdat daar nog het meeste groeipotentieel te vinden is.

 

Retailers van hun kant worden dan weer gedwongen om wel te innoveren, om zich te onderscheiden van de concurrentie en zich aan te passen aan het veranderende consumentengedrag. Consumenten hebben immers veel mogelijkheden bij hun keuze voor een bepaalde retailer en die opties gebruiken ze ook, waardoor ze retailers dwingen om steeds nieuwe manieren te zoeken om klanten aan te trekken. De opkomst van e-commerce en de mogelijkheid om makkelijker prijzen te vergelijken, hebben dat nog meer versterkt.

 

Daarbij wordt ook veel geïnvesteerd in het innoveren van de huismerken, waarbij retailers het voordeel hebben van de directe toegang tot data rond de verkoop en populariteit van producten. De huismerken nemen daardoor steeds meer de leiding wanneer het aankomt op het creëren van nieuwe categorieën die eerder werden genegeerd door de grote producenten. Die innovatie zou voor retailers de beste manier zijn om zich te onderscheiden van de concurrentie. Zelfs een kleine wijziging kan waarde creëren voor klant en retailer, besluit EuroCommerce, de vakorganisatie die de retail, wholesale en internationale handel vertegenwoordigt bij de EU.

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN