Claes Retail Group (CRG), het bedrijf boven de Belgische modemerken JBC, CKS en Mayerline, viert zijn vijftigste verjaardag met het beste bedrijfsresultaat in acht jaar. De retailer opende zopas een winkel in het Nederlandse Sluis.
Buitenlands avontuur
In 2024 boekte CRG een stabiele omzet van 237 miljoen euro en een brutobedrijfsresultaat van 11,4 miljoen euro, het beste van de voorbije acht jaar. Elk van de drie merken heeft zijn prestaties in 2024 verbeterd. Dit jaar plant CRG minstens tien winkelopeningen: vijf pop-ups en vijf permanente winkels, waaronder CKS in Roeselaere, Mayerline in Sint-Lambrechts-Woluwe, JBC en CKS in Rijkevorsel en een driemerkenwinkel in Menen. Bovendien begint de groep een nieuw buitenlands avontuur met de opening van een combi-winkel met CKS en Mayerline onder één dak, in Sluis.
“Hoewel het koopgedrag van de consument onvoorspelbaar is geworden, slagen wij erin onze positie op de markt te behouden door onze Belgische verankering, door te blijven inzetten op de eigenheid die onze afzonderlijke merken zo uniek maken, op de winkelbeleving voor onze klant, en op kwaliteit en duurzaamheid”, zegt CEO Bart Claes. Hij haalt uit naar Chinese webshops, die het niet zo nauw nemen met het naleven van de regels en bovendien geen invoerrechten betalen. “Dit is oneerlijke concurrentie, wij ijveren voor een gelijk speelveld voor iedereen.”
Ook in 2025 focust CRG op innovatie, onder andere met het inzetten van AI om het voorraadbeheer te optimaliseren. De nieuwe JBC-app gaat live en tegelijk viert JBC dit jaar zijn vijftigste verjaardag. Met de ‘Trace This Item’-tool voor de nieuw I AM-collectie van JBC krijgen klanten een uniek inzicht krijgt in het volledige productieproces van ieder kledingstuk, van grondstof tot eindproduct. Dit is een eerste stap van CRG naar de toekomstige integratie van Digital Product Passports.