RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Winstgevendheid Ahold staat onder druk

icon
Food25 augustus, 2011

Hoewel Ahold een zeer winstgevende supermarktgroep blijft, kon het in het voorbije kwartaal de verwachtingen niet inlossen. Onder invloed van de stijgende grondstofkosten en de moeilijke consumentenmarkt neemt het rendement van de distributeur af. Nochtans zet de supermarktgroep zijn internationale expansie onverminderd voort, zoals de uitrol van AH to go-formule in Duitsland bewijst.

Winstgevendheid onder druk

Uit de vanmorgen gepresenteerde cijfers van moederconcern Ahold bleek dat de operationele winst zakte met ruim 20 procent tot 275 miljoen euro. Analisten hadden een bedrag van 309 miljoen euro verwacht. Als nettowinst boekte Ahold 199 miljoen euro, een daling van 1,5 procent en beduidend minder dan de door analisten verwachte 218 miljoen euro.

In een eerdere toelichting op de cijfers van het eerste kwartaal zei topman Dick Boer al dat Albert Heijn er niet in slaagt om de kostenstijgingen helemaal door te berekenen aan klanten. Dat probleem zette zich in het tweede kwartaal alleen maar verder.

Het verklaart dan ook waarom de omzet wel nagenoeg aan de verwachtingen voldeed. Als wereldwijd concern kwam Ahold uit op 6,87 miljard euro. Wanneer wisselkoerseffecten buiten beschouwing worden gelaten is dat een toename van 4,7 procent. Naar eigen zeggen wist het concern ook marktaandeel te winnen in zowel de VS als in Nederland.

Albert Heijn blijft groeien

De omzet van de supermarktketen en zijn zusterketens Etos en Gall & Gall ontwikkelt zich nog altijd goed. In het tweede kwartaal van 2011 nam de omzet met 4 procent toe tot 2,4 miljard euro. De identieke groei bedroeg 2,6 procent.

Wel bleek dat waar vorig jaar in het tweede kwartaal nog 6,9 procent van de omzet als operationele winst werd genoteerd, dit percentage nu nog slechts op 6,3 procent ligt. Al heeft Albert Heijn, volgens Ahold-topman Dick Boer, het effect van de druk op de brutomarge weten te beperken dankzij stringente kostenbeheersing.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Waarom merken bij Albert Heijn in Nederland 2% duurder zijn dan in België

    Supermarkten in België, Nederland en Duitsland hebben gemiddeld een vergelijkbaar prijsniveau, al zijn er opmerkelijke verschillen in functie van categorieën, merken en retailers, blijkt uit een nieuwe prijsvergelijking bij onder andere Aldi en Albert Heijn.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN