Babyspecialist Dreambaby gooit de klassieke geboortelijst overboord en vervangt die door een hybride formule met digitale portemonnee. Jonge ouders kunnen zelf bepalen wat, wanneer en hoe ze geschenken ontvangen.
Cadeaus niet langer de standaard
Tweedehandsartikelen, vooraf aangekochte producten en digitale schenkingen via een ‘Dreamwallet’ vormen voortaan de kern van het aanbod. Schenkingen komen rechtstreeks in die digitale portefeuille terecht, zodat ouders zelf beslissen hoe en wanneer ze het budget aanwenden. Fysieke cadeaus blijven mogelijk, maar vormen niet langer de standaard.
De retailer baseerde zijn nieuwe strategie op een marktonderzoek dat ruim anderhalf jaar geleden werd opgestart. De conclusie was helder: jonge ouders kiezen steeds vaker voor pamperrekeningen, vrije lijsten of duurzame alternatieven zoals tweedehands. “Onze maatschappij verandert en jonge ouders hebben andere noden en maken dan ook andere keuzes dan vroeger,” stelt Patrick Michielsens, General Manager van Dreambaby. “Als organisatie willen we graag meegaan in die evolutie, en die ook actief ondersteunen.”
Onderdeel van nieuwe strategie
Ook op vlak van klantenvoordelen breekt Dreambaby met het verleden. Waar vroeger een korting gold na het afsluiten van een geboortelijst, krijgen ouders nu onmiddellijk een 10% loyalty-korting na elke aankoop. Die korting is bruikbaar bij volgende aankopen en geldt ook voor ouders zonder geboortelijst.
Sinds het voorjaar van 2024 maakt Dreambaby deel uit van de Vanhalst Retail Group, bekend van Supra Bazar en de family conceptstore KABINE. De nieuwe geboortelijst maakt deel uit van de modernisering van de formule, die de nieuwe eigenaars als marktleider willen positioneren.