Na een periode van groei door overnames wil Biotope, het moederbedrijf boven bioketens Färm en Ekoplaza, weer bijkomende winkels gaan openen in België.
Groeipotentieel
Tot nu toe kwam de groei voor het bedrijf vooral uit overnames, zoals die van Origin’O of Biostory, maar nu wil de groep weer gaan focussen op winkelopeningen, zegt Alexis Descampe, retaildirecteur België bij Biotope, aan L’Echo. Concrete cijfers wil hij nog niet kwijt: tegen het einde van dit jaar zal het groeiplan verder worden uitgewerkt.
Intussen worden straks nog twee winkels van bioketen Sequoia verbouwd naar het enseigne Färm: het gaat om de vestigingen in Waver en Elsene. Färm heeft nu 33 winkels, waarvan 10 onder franchise. Hoewel de focus op het Franstalige landsgedeelte ligt, heeft de keten ook drie vestigingen in Vlaanderen: in Overijse, Wemmel en Leuven. Twee winkels opereren onder de formule Brüt by Färm, een concept met een meer uitgesproken marktuitstraling. Ekoplaza heeft 7 winkels in Vlaanderen. Descampe ziet potentieel voor de biosector om de drempel van 4 à 5% marktaandeel te overschrijden.


