De Franse supermarktketen Carrefour heeft een belang van 10% genomen in Hmarket, een supermarktketen met vestigingen in Frankrijk en België. Die investering van tien miljoen euro moet de bestaande samenwerking tussen beide ketens versterken.
Strategische samenwerking
Carrefour en Hmarket zijn geen onbekenden voor elkaar: momenteel is Hmarket al leverancier voor Frankrijks grootste retailer. Bovendien nam Hmarket al enkele winkels van Carrefours discountketen Supeco over, bericht de Franse website L’Informé. De nieuwe investering moet Hmarket in staat stellen te profiteren van schaalvoordelen, terwijl Carrefour hoopt zijn marktaandeel bij de moslimbevolking gevoelig te vergroten.
Hmarket ontstond in 2006 uit een halal-slagerij en breidde zich sindsdien uit naar een keten van een 25-tal vestigingen in Frankrijk (vooral rond Parijs) en België (met twee vestigingen in Anderlecht). Naast halalproducten mikt de keten vooral op zijn, naar eigen zeggen, onklopbare prijzen. Vorig jaar haalde de keten volgens LSA een omzet van 300 miljoen euro (ter vergelijking: Carrefour haalde vorig jaar een omzet van naar 94,55 miljard euro).


