Onder andere de afdelingen wereldvoeding, pasta en kaas krijgen een complete make-over bij Delhaize, dat nu ook op de trein van het hybride vlees springt. Tijdens de feestdagen verwent de retailer shoppers met een ongeziene variatie aan oesters.
Op de schop
Afgelopen week organiseerde Delhaize een extra vroege editie van zijn Food Market, om winkeliers tijdig te laten kennismaken met innovaties in het assortiment en de krachtlijnen voor het eindejaarsoffensief. Het aanbod is immers volop in beweging bij de retailer: naast de lancering van een volledig nieuwe categorie sport en gezondheid, krijgt bijvoorbeeld ook het pastaschap een grondige herziening. Daarbij stromen tientallen nieuwe noedelreferenties in: instantnoedels zijn heel populair bij jongeren en de kleurrijke verpakkingen moeten dynamiek in het winkelrek brengen.
Ook de afdeling wereldvoeding gaat op de schop: de Afrikaanse keuken blijkt in opkomst en vanuit Azië komen Vietnamese en Zuid-Koreaanse referenties het aanbod vervolledigen. Onder andere het Aziatische merk Tanoshi verschijnt exclusief bij Delhaize. Ook nieuw is El Taco Truck, Mexicaans geïnspireerd en verpakt in opvallend roze. De retailer voegde in deze categorie een flink aantal nieuwe ingrediënten toe die de populaire Yotam Ottolenghi vaak gebruikt in zijn recepten, en die bij ons vaak moeilijk te vinden waren.
Hybride vlees
Een reset is er eveneens voor de kaascategorie, met 37 nieuwigheden, waaronder voordelige Kleine Leeuwtjes en populaire kinderproducten, maar ook exclusiviteiten als een romige burrata onder huismerk – een huismerk dat trouwens een herontwerp kreeg.
Dé trend in vleeswaren is vandaag het zogenaamde “hybride” vlees, of vleesproducten die verrijkt worden met plantaardige proteïnen. Ook Delhaize springt op de kar, met drie referenties charcuterie die 30% minder vet bevatten dan de reguliere variant. Onder het huismerk, ontwikkeld door Imperial Meat Products. Kipfilet en hespenworst werden verrijkt met courgette, de salami bevat boterbonen. De doelstellingen is dubbel: enerzijds CO2-reductie, anderzijds een gezonder product. En dat zonder toegevingen op het vlak van smaak, uitzicht en kwaliteit.
Ook in vers vlees waagt Delhaize de stap: leverancier Marmo ontwikkelde worst, burger en gehakt die eveneens 30% minder vet bevatten dankzij de toevoeging van plantaardige ingrediënten. De worst bevat 30% minder vlees, de andere twee referenties 23% minder.
Degustatiepakket
Over naar de feestproducten dan. De retailer pakt uit met een ongeziene variatie aan oesters: Franse, Zeeuwse, Ierse… Voor wie niet kan kiezen is er een degustatiepakket met twee exemplaren van elke soort en voor wie niet kan koken zijn er bereide oesters met champagnesaus, enkel op te warmen. Ook het al uitgebreide aanbod gerookte zalm krijgt er nog enkele referenties bij. Voor de vleesliefhebbers is er een luxueuze wagyu-burger. Artisanale gevulde aardappelen zijn een nieuwigheid op de traiteurafdeling.
Op de afdeling groenten en fruit verschijnen meer combiverpakkingen met verschillende soorten rood fruit in klein formaat. De pitahaja (drakenvrucht) is in mini-versie verkrijgbaar, van de avocado verschijnt dan weer een XL-formaat. Bij de verse smoothies zijn er multivitamineshots in kleine flesjes. Het assortiment desserts onder huismerk breidt verder uit, met onder andere nieuwe varianten chocomousse.
Gezonde innovaties
Voor zoetekauwen met schuldgevoelens zijn er de snoepjes met Nutri-Score A van Finally Candy. Tot slot even aandacht voor een gezonde Belgische innovatie: het Luikse merk Skilup lanceert exclusief bij Delhaize een gamma van vier kinderkoekjes die maar half zoveel suiker bevatten als de doorsnee variant, terwijl ze ook rijk zijn aan proteïnen en vezels, aan vitamine D, vitamine B12 en een bron zijn van zink. Een QR-code op de verpakking brengt personages tot leven.








