RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Tags inkoopalliantie
  • Bedrijven Epic PartnersJumbo
  • Onderwerpen Samenwerking
  • Geografie Nederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Jumbo stapt uit retailallianties Everest en Epic Partners

icon
Food6 oktober, 2025

Eind dit jaar zet Jumbo een punt achter de samenwerking met de internationale inkooporganisaties Everest en Epic Partners voor de inkoop van merkproducten. De retailer blijft wel huismerken inkopen met het Duitse Edeka.

Strategische koers

Jumbo kijkt naar eigen zeggen terug op een waardevolle samenwerking, maar wil een andere invulling geven aan de inkoop van A-merken. “De samenwerking heeft bijgedragen aan een betaalbaar, ruim en relevant assortiment voor onze klanten. Bovendien hebben we meer inzicht gekregen in het internationale inkoopspeelveld”, zegt CEO ad interim Tom Heidman in een persbericht. De samenwerking past echter niet langer bij de strategische koers van Jumbo, zegt hij.

“Onze koers vraagt om meer ruimte om vanuit eigen kracht en in directe samenwerking met leveranciers – passend bij Jumbo als familiebedrijf – invulling te geven aan de inkoop van A-merken. Met een sterke focus op de relatie en een toekomstgerichte samenwerking voor gezamenlijke groei.” Voor de concrete invulling gaat Jumbo in gesprek met alle betrokken stakeholders, waaronder leveranciers.

“Goede samenwerking met leveranciers is cruciaal”

Jumbo zet wél de samenwerking met de Duitse supermarktketen Edeka verder voor de internationale inkoop van eigenmerkproducten. Met Everest Fresh gaat Jumbo ook verder, voor de (inter)nationale inkoop van aardappelen, groenten en fruit. “Voor klanten verandert er niets, zij kunnen blijven rekenen op het vertrouwde betaalbare Jumbo-assortiment. Wij blijven ons inzetten voor lage prijzen en optimale beschikbaarheid van assortiment voor klanten. Een goede samenwerking met leveranciers is daarbij cruciaal”, besluit Heidman.

Mogelijk geeft Jumbo met deze stap gehoor aan de recente kritiek van merkproducenten over de vele inkoopdiscussies en delistings bij de supermarktketen. De beslissing valt ook amper enkele maanden voor het aantreden van Jesper Højer, de Deense ex-topman van Lidl, als CEO. Hij heeft ruime ervaring met internationale inkoop.

Jumbo sloot zich eind 2023 aan bij de internationale inkooporganisaties Epic en Everest om lagere prijzen te onderhandelen met merkfabrikanten. Dat leidde echter al gauw tot forse disputen met grote merkfabrikanten als Coca-Cola, Heinz, Henkel, Douwe Egberts en Haribo. In de winkels verschenen lege rekken omdat bestellingen of leveringen werden stopgezet. Volgens toenmalig CEO Ton van Veen leverde de samenwerking Jumbo een inkoopvoordeel op van zo’n 2%.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

  • icon
    Food4 december, 2025
    Picnic haalt nu ook A-merken uit Polen en Tsjechië

    Na België, Duitsland en Frankrijk haalt onlinesupermarkt Picnic nu ook merkproducten uit Polen en Tsjechië. Daarmee zet de e-tailer een nieuwe stap in zijn strijd tegen de ’territoriale leverbeperkingen’.

  • icon
    Food4 december, 2025
    [In Beeld] Carrefour test mobiele winkel ‘The Box’ tijdens Winterpret in Brussel

    Carrefour duikt op het Poelaertplein, aan de voet van het reuzenrad van Winterpret, op met The Box: een mobiele winkel van minder dan vijftig vierkante meter. De supermarktketen test zo een nieuw format, dat later ook op andere evenementen en festivals kan worden ingezet.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN