RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Ria Besseling
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Specsavers zag omzet fors stijgen

icon
Algemeen3 augustus, 2017

Specsavers zag in het afgelopen boekjaar de omzet in Nederland 6% stijgen naar ruim 135 miljoen. De wereldwijde omzet ging nog iets sneller naar omhoog: +6,6% naar 2,6 miljard euro.

Meer brillen en contactlenzen

De keten verkocht in Nederland vooral meer brillen en contactlenzen: de omzetgroei voor optiek steeg met meer dan 10% ten opzichte van 2015-2016. De omzet van hoortoestellen daalde daarentegen met 12%. Voor Specsavers is ons land met 126 winkels na het Verenigd Koninkrijk en Australië de grootste afzetmarkt: in het afgelopen jaar kwamen ruim een half miljoen Nederlanders naar Specsavers-winkels en een kwart van de in Nederland gekochte brillen en hoortoestellen wordt verkocht bij Specsavers. 

 

“We kijken terug op wederom een recordjaar waarin we groei in zowel omzet als marktaandeel realiseerden. We verwachten komend jaar in zowel de oog- als hoorzorg nog verder te groeien door in het hele land aanwezig te zijn met kwalitatieve en betaalbare oog- en hoorzorg. Met nog eens zes openingen na de zomer liggen we op schema om de doelstelling van 10 tot 15 nieuwe winkels in dit boekjaar te realiseren”, verwacht topman Remko Berkel.

 

Hoorzorg groeit toch snelst

De omzet voor de divisie Horen kwam lager uit dan het jaar ervoor. Lagere prijzen voor hoortoestellen werden gecompenseerd door een hoger verkoopvolume: zo bleef de omzetdaling voor de divisie beperkt tot ongeveer 12%. Toch is hoorzorg is ondanks een lagere omzet de snelst groeiende productcategorie: doordat Specsavers de 25% eigen bijdrage voor een hoortoestel van de klant voor haar rekening nam, behaalde het bedrijf meer dan 10% volumegroei ten opzichte van het jaar.

 

“Voor veel consumenten geldt dat zij een hoge emotionele drempel ervaren om een hoortoestel te nemen. Gemiddeld wachten mensen daar zeven jaar te lang mee en dat heeft onnodige medische, mentale en sociale gevolgen nog los van de weerslag die dit heeft op de zorgkosten. Wij willen daarom naast de financiële ook deze emotionele drempel wegnemen en mensen continu bewust maken van de impact van gehoorproblemen”,  aldus Berkel.

 

Het Britse familiebedrijf Specsavers, opgericht in 1984 door Mary en Doug Perkins, telt ruim 1700 vestigingen in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Nederland – hier opende in 1997 in Haarlem de eerste winkel – Spanje, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Finland, Australië en Nieuw-Zeeland. De formule is inmiddels marktleider in zeven landen, verkoopt jaarlijks meer dan 19,5 miljoen monturen en heeft 30.000 medewerkers.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen23 december, 2025
    Heleen Buldeo Rai (VUB): logistiek bepaalt in 2026 de retailstrijd

    Dat het retailmodel onder druk staat is wel duidelijk, maar de centrale rol van logistiek wordt daarbij vaak onderschat. “Het jaar begon en eindigt met discussies over Chinese pakjes, en tel daar nog de Amazon-investering in België en Nederland bij,” bemerkt Heleen Buldeo Rai, professor logistiek aan de Vrije Universiteit...

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Italië geeft Apple boete van 100 miljoen euro wegens machtsmisbruik

    De Italiaanse mededingingsautoriteit AGCM heeft Apple een boete van 98,6 miljoen euro opgelegd wegens misbruik van zijn dominante positie op de markt voor mobiele apps.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Galeries Lafayette wil af van BHV Marais

    Galeries Lafayette is exclusieve gesprekken gestart met “een Anglo-Amerikaanse investeerder” om BHV Marais te verkopen, mogelijk al in januari. Het nieuws doorkruist de plannen van de burgemeester van Parijs, die met partners een overname en herontwikkeling tot gemengd project had voorbereid. SGM blijft het warenhuis uitbaten.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN