RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Amazonbol.comColruyt GroupIKEATorfs
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Achterstand in e-commerce kost België één miljard per jaar”

icon
Algemeen30 mei, 2022
Shutterstock.com

Hogere loonkosten en beperkingen op nachtwerk bemoeilijken de internationale concurrentie voor Belgische e-commercespelers. Dat gebrek aan een gelijk speelveld kost het land elk jaar 1 miljard euro en 6.000 jobs.

Kloof wordt groter

Niet voor het eerst klinkt kritiek op de starre arbeidsregels die in België de groei van lokale e-commercespelers zou fnuiken. Belgische consumenten kopen steeds meer online, maar doen dat vooral bij grote internationale platformen, zoals bol.com, Zalando, Amazon en Coolblue. Lokale tegenhangers van die platformen zijn er niet: Belgische webshops kunnen niet op tegen de lage prijzen en snelle leveringen van buitenlandse concurrenten.

Terwijl de online aankopen door Belgische consumenten tussen 2009 en 2019 groeide met 293%, nam het Belgische online aanbod met slechts 95% toe. De kloof wordt dus groter met buurlanden als Nederland (+253%) en Duitsland (+269%). In België bedraagt het aandeel van e-commerce in de totale retailomzet slechts 3%, tegenover 10% in Nederland en 12% in Duitsland. Dat blijft niet zonder gevolg: volgens werkgeversorganisatie VBO loopt België jaarlijks wel 0,3% van z’n bruto binnenlands product mis door die achterstand inzake e-commerce, ofwel 1 miljard euro en 6.000 jobs.

Meer flexibiliteit

De belangrijkste oorzaak volgens VBO: de striktere regels rond e-commerce. Belgische bedrijven moeten al vanaf 20 uur ’s avonds een toeslag betalen voor nachtwerk. Snel leveren tegen lage prijzen is daardoor moelijker voor Belgische webshops. Slechts vier retailers hebben hierover een akkoord met de vakbonden, maar ze betalen daarvoor een stevige prijs: het gaat om Colruyt Group, Ikea, Torfs en Vanden Borre.

De werkgeversorganisatie vraagt dan ook meer flexibiliteit en kijkt naar de regering:  “Wij pleiten ervoor om gewoon de definitie van nachtarbeid aan te passen in de wetgeving en de periode aan te passen van middernacht tot 5 uur ‘s morgens in plaats van 20 uur ‘s avonds tot 6 uur ‘s ochtends zoals nu het geval is. Daarnaast zijn er echt inspanningen nodig om de grote loonkostenhandicap ten opzichte van het buitenland, van zowel e-commerce als de hele economie, te doen afnemen”, zegt hoofdeconoom Edward Roosens aan HLN.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Hogere loonkosten en beperkingen op nachtwerk bemoeilijken de internationale concurrentie voor Belgische e-commercespelers. Dat gebrek aan een gelijk speelveld kost het land elk jaar 1 miljard euro en 6.000 jobs.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen6 februari, 2023
    BeCommerce en SafeShops smelten samen

    BeCommerce en SafeShops, de twee Belgische sectorverenigingen voor e-commerce, kondigen aan dat ze fuseren. In de branche was al langer vraag naar professionalisering en een eengemaakte vereniging.

  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    Galeria plaatst Inno in de etalage

    Het Duitse moederbedrijf Galeria Karstadt Kaufhof wil haar Belgische dochter Inno verkopen. De noodlijdende groep zou hopen op een opbrengst tot wel tien miljoen euro.

  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    Carrefour is grootste retailer van België

    Belgische retailers evolueren naar minder maar grotere winkels. Behalve dan de supermarkten, die maar blijven toenemen. Zeker Carrefour is de meest aanwezige retailer van allemaal.

Evenementen
  • 16
    feb
    Captains of Retail 2023
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Food23 januari, 2023
    Europeanen mogen nu ook krekelpoeder en kleine meelwormen eten
  • icon
    Food13 januari, 2023
    Medewerkers failliet Makro gegeerd op de arbeidsmarkt
  • icon
    Food10 januari, 2023
    Makro België is failliet verklaard
  • icon
    Algemeen9 januari, 2023
    Acht hot topics voor retailers in 2023 en daarna
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN