BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Amazonbol.comColruyt GroupIKEATorfs
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Achterstand in e-commerce kost België één miljard per jaar”

iconAlgemeen30 mei, 2022
Shutterstock.com

Hogere loonkosten en beperkingen op nachtwerk bemoeilijken de internationale concurrentie voor Belgische e-commercespelers. Dat gebrek aan een gelijk speelveld kost het land elk jaar 1 miljard euro en 6.000 jobs.

Kloof wordt groter

Niet voor het eerst klinkt kritiek op de starre arbeidsregels die in België de groei van lokale e-commercespelers zou fnuiken. Belgische consumenten kopen steeds meer online, maar doen dat vooral bij grote internationale platformen, zoals bol.com, Zalando, Amazon en Coolblue. Lokale tegenhangers van die platformen zijn er niet: Belgische webshops kunnen niet op tegen de lage prijzen en snelle leveringen van buitenlandse concurrenten.

Terwijl de online aankopen door Belgische consumenten tussen 2009 en 2019 groeide met 293%, nam het Belgische online aanbod met slechts 95% toe. De kloof wordt dus groter met buurlanden als Nederland (+253%) en Duitsland (+269%). In België bedraagt het aandeel van e-commerce in de totale retailomzet slechts 3%, tegenover 10% in Nederland en 12% in Duitsland. Dat blijft niet zonder gevolg: volgens werkgeversorganisatie VBO loopt België jaarlijks wel 0,3% van z’n bruto binnenlands product mis door die achterstand inzake e-commerce, ofwel 1 miljard euro en 6.000 jobs.

Meer flexibiliteit

De belangrijkste oorzaak volgens VBO: de striktere regels rond e-commerce. Belgische bedrijven moeten al vanaf 20 uur ’s avonds een toeslag betalen voor nachtwerk. Snel leveren tegen lage prijzen is daardoor moelijker voor Belgische webshops. Slechts vier retailers hebben hierover een akkoord met de vakbonden, maar ze betalen daarvoor een stevige prijs: het gaat om Colruyt Group, Ikea, Torfs en Vanden Borre.

De werkgeversorganisatie vraagt dan ook meer flexibiliteit en kijkt naar de regering:  “Wij pleiten ervoor om gewoon de definitie van nachtarbeid aan te passen in de wetgeving en de periode aan te passen van middernacht tot 5 uur ‘s morgens in plaats van 20 uur ‘s avonds tot 6 uur ‘s ochtends zoals nu het geval is. Daarnaast zijn er echt inspanningen nodig om de grote loonkostenhandicap ten opzichte van het buitenland, van zowel e-commerce als de hele economie, te doen afnemen”, zegt hoofdeconoom Edward Roosens aan HLN.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Hogere loonkosten en beperkingen op nachtwerk bemoeilijken de internationale concurrentie voor Belgische e-commercespelers. Dat gebrek aan een gelijk speelveld kost het land elk jaar 1 miljard euro en 6.000 jobs.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • iconAlgemeen1 juli, 2022
    NielsenIQ en GfK fuseren

    Twee gereputeerde marktonderzoeksbureaus worden één: NielsenIQ en GfK, allebei gespecialiseerd in consument- en shoppergedrag, gaan fuseren. Beide bedrijven zijn complementair, zegt hoofdaandeelhouder Advent International.

  • iconAlgemeen30 juni, 2022
    Amazon broedt op tweede Prime Day

    Volgens Amerikaanse bronnen plant Amazon in het najaar een tweede koopjesfestival, amper enkele maanden na Prime Day. De e-commercegigant zou zo de slabakkende verkoop een bijkomende stimulans willen geven.

  • iconAlgemeen30 juni, 2022
    “Bol.com denkt met je mee om beter zichtbaar te worden”

    Over de zin en de onzin van verkopen op marktplaatsen bestaat er heel wat discussie. Voor Arne Van Craeyevelt van Loop Earplugs is het helder: “Onze aanwezigheid bij bol.com bezorgt ons bijkomende trafiek en naamsbekendheid.”

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood30 juni, 2022
    Barry Callebaut legt chocoladeproductie stil wegens salmonella – ook andere fabrieken getroffen
  • iconMode22 juni, 2022
    In beeld: Scotch & Soda maakt ambitieus statement in Milaan
  • iconMode16 juni, 2022
    Groeiend H&M nog niet op pre-coronaniveau
  • iconAlgemeen23 juni, 2022
    The Future of Shopping: robots zoeven de hype voorbij
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • linkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN