RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Coca-ColaGfK
  • Onderwerpen Category Management Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Category management: meer dan dertig jaar jong, relevanter dan ooit

icon
Algemeen25 september, 2023
Luc Desmedt, LD&Co

De ingrediënten van het twintigste Category Management Congress: een onderzoek naar categoriemanagement bij non-foodretailers, praktijkervaringen en een gesprek met Brian Harris, de “uitvinder” van deze discipline.

Methodologie om groeiopportuniteiten te bepalen

Op 19 oktober organiseren LD&Co en RetailDetail de twintigste editie van hun Category Management Congress, voorheen gekend onder de naam Trade & Shopper Marketing Congress. Een voor de hand liggende naamsverandering, vindt managing partner Luc Desmedt van LD&Co.

“Bij de opstart van het congres, twintig jaar geleden, bestond category management al een tijd en waren shopper en trade marketing trending. We hebben toen op die trend ingespeeld om de naam van het congres te kiezen. Maar category management is nog aan belang blijven winnen en wordt vandaag door de meerderheid van retailers toegepast. Het biedt ook een ruimer strategisch kader. Shopper en trade marketing kunnen in principe zonder categoriemanagement, omgekeerd is dat niet het geval: je kan immers niet aan categoriemanagement doen zonder aangepaste plannen te ontwikkelen die voldoende rekening te houden met de belangen van de shopper en de trade, de retailers.”

“Category management is een gestructureerd en logisch opgebouwd proces, gericht op het vervullen van de behoeften van de shopper en een ideaal platform voor samenwerking tussen retailer en leverancier, met oog voor de belangen van beide partijen. En ook als er geen formele categoriemanagementsamenwerking is met de retailer, dan helpen het toepassen van de categoriemanagementprincipes leveranciers om hun sell-out te optimaliseren.”

Exclusief onderzoek

De essentie van category management? Het gaat zowel in-store als online om het bepalen van het optimale assortiment, presentatie, prijs-en promotiebeleid en shoppercommunicatie. “In deze uitdagende tijden is dat relevanter dan ooit tevoren, gezien het continu evoluerend shoppergedrag en de steeds scherpere concurrentie.”

Dit jaar presenteert Desmedt de resultaten van een survey bij non-food retailers naar de stand van zaken met betrekking tot category management – een vervolg op het onderzoek van vorig jaar bij de foodretailers. Het onderzoek geeft alvast aan dat category management ook in de meeste non-food sectoren in ruime mate wordt toegepast. Wat zijn volgens de retailers de voordelen? Wat zijn de beperkingen? In welke mate zijn leveranciers betrokken? Wat zijn daarbij de verwachtingen en in welke mate worden deze beantwoord?

“We bespreken die resultaten ook met een panel van retailers die aan het onderzoek hebben deelgenomen en polsen ook hun visie op een aantal zeer actuele topics, zoals AI en retail media. Deze topics komen ook aan bod in het gesprek met Brian Harris, de founding father van category management en nog steeds actief. We zullen via streaming zijn visie op het verleden, het heden en de toekomst van category management horen.”

Getuigenissen en beste praktijken

Pascal Deckers, sinds kort vennoot bij LD&Co, geeft een persoonlijke visie op category management, gebaseerd op meer dan twintig jaar internationale hands-on ervaring bij Douwe Egberts en Lotus Bakeries. Hij komt onder andere getuigen hoe je stap per stap een categoriemanagementbenadering binnenbrengt in een organisatie, en vertellen over de cruciale rol van de field sales force.  

Met Bart Pelgrims, goed voor meer dan 25 jaar ervaring in het vak, betreedt een categoriemanagementveteraan het podium. Samen met zijn collega Julie de Buck van Coca-Cola Europacific Partners illustreert hij de aanpak in het out-of-home kanaal, waar er minder data beschikbaar zijn en vaak ook minder resources en expertise. Hoe slaag je erin om in zo’n omgeving toch succesvolle categoriemanagementplannen te ontwikkelen en uit te voeren?

Davy Van Raemdonck van GfK komt geen promopraatje houden, maar brengt speciaal voor dit congres een selectie van beste praktijken en een overzicht van de meest recente markt- en shoppertrends.  

Kortom: dit evenement is hét forum bij uitstek voor wie gepassioneerd is door de shopper en door de uitdaging om optimaal in te spelen op de behoeften van die shopper. Afspraak op 19 oktober? Schrijf je snel in via de link hieronder. Hoe vroeger je boekt, hoe goedkoper je ticket!

Ja, ik neem deel aan het Category Management Congress op 19 oktober

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken

    Slechts 12 van de aanvankelijk 48 franchisenemers maken de doorstart met Blokker. De retailer blijft intussen winkels openen: de kaap van de 50 vestigingen is in zicht.

  • icon
    Algemeen15 juli, 2025
    Waarom Shopify AI-bots tegenhoudt aan de kassa

    Shopify stelt paal en perk aan ‘agentic AI’ op zijn webshops. Volledig autonome aankoopbots zijn niet zomaar welkom op het platform, zo waarschuwt een nieuw toegevoegde richtlijn.

  • icon
    Algemeen15 juli, 2025
    “Retailers blijven wet op promoties omzeilen”

    Testaankoop waarschuwt opnieuw voor nepkortingen op webshops. Slechts één derde van de lopende online promoties zijn een goede deal volgens de consumentenorganisatie, die onder andere Bol en Amazon ervan beschuldigt de wet te omzeilen.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food17 juni, 2025
    GoodLife Foods neemt krokettenspecialist TNS Food over
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN