RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Hema
  • Onderwerpen Expansie
  • Geografie Frankrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hema ziet potentie voor verdubbeling in Frankrijk

icon
Algemeen11 juli, 2022

Hema gaat in Frankrijk weer voor expansie, nadat het eerst 10% van alle winkels sloot. De keten ziet potentieel om het aantal vestigingen er zelfs verdubbelen, maar dan wel volledig in eigen beheer en met strikt kostenbeheer.

De broeksriem aanhalen

Hema moet de focus weer op de thuismarkten leggen, zei CEO Saskia Egas Reparaz bij haar aantreden – inmiddels twee jaar geleden. De ongebreidelde buitenlandse expansie had de Nederlandse warenhuisketen immers in de financiële problemen gebracht. Hema sloot dus achtereenvolgens zijn Britse en Spaanse winkels, net als een tiende van alle Franse winkels.

Maar Hema Frankrijk is er nog wel. Meer zelfs, naast de Benelux beschouwt het Frankrijk als een “thuismarkt”. De keten heeft er vandaag nog 68 winkels, waarvan bijna de helft in en om Parijs. In de toekomst kan dat aantal verdubbelen, vertelt countrymanager Stéphane Frenkel aan Républik Retail. Niet zoals vroeger via franchising, maar volledig op eigen kracht. Dat bevestigt een woordvoerder van de Nederlandse keten ook tegenover RetailDetail.

“We zetten franchising voorlopig op een laag pitje”, aldus de topman. Ook uit de corners bij Franse supermarktgroep Casino trok Egas Reparaz de stekker. Ze waren nochtans een groot succes, meent Frenkel: op twee jaar tijd opende Hema liefst 350 corners in winkels van Franprix en Casino. “Het initiatief bewees dat Hema als merk wordt gezien, maar de groei is ten koste gegaan van onze eigen winkels.”

Focus op fysieke zichtbaarheid

Voorlopig komt de focus dus volledig op de eigen winkels te liggen, die ook het voornaamste marketingkanaal zijn. Hema investeert in Frankrijk niet in mediacampagnes, maar moet het hebben van “goodwill” op sociale media (300.000 Instagram-volgers) en visibiliteit in de winkelstraten. De keten mikt daarom op locaties van ongeveer 400 m² met veel passage. Pas wanneer dat netwerk goed zit, wordt diversificatie via franchising of corners mogelijk weer bespreekbaar.

Online blijft in die context marginaal, geeft Frenkel toe. Het gemiddelde mandje ligt amper tussen de 13 en 15 euro en klanten komen vooral inspiratie zoeken. Hoewel Hema nu ook in Frankrijk inzet op bezorging vanuit de winkels en click&collect, is de retailer er “geen kampioen op het gebied van leveringstermijnen” en lopen de logistieke kosten hoog op. Het magazijn bevindt zich bovendien nog helemaal Nederland. Frenkel zou al blij zijn als een onlinebestelling straks even veel kost om te verwerken als een klant in de winkel.

(Dit artikel is op 12 juli bijgewerkt om een foutief citaat bij Républik Retail te corrigeren)

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    [Analyse] “Nieuwe Belgen” bepalend voor succes Action

    In twaalf jaar tijd heeft Action de omzet in België vertienvoudigd. De gemiddelde omzet per winkel overschrijdt nu al de zes miljoen euro. De low-end retailer is populair bij alle bevolkingsgroepen, maar vooral bij Belgen met een migratieachtergrond.

  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management

    (Publireportage) Kosten besparen, tijd winnen, fouten vermijden en zorgeloos je onkostenbewijslast voor de belastingcontrole klaarzetten: dat zijn de voordelen van de toepassing Continia Expense Management, door TCOG naadloos geïntegreerd in Microsoft Dynamics 365 Business Central.

  • icon
    Algemeen5 november, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 136 miljoen pond en pril herstel

    De cyberaanval bij Marks & Spencer, die de webshop rond Pasen wekenlang platlegde, zal de Britse warenhuisketen zo'n 136 miljoen Britse pond kosten. Bijgevolg halveerde de winst dit jaar ruimschoots. Een zware opdoffer voor de keten, die net op goede weg was.

Evenementen
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Wonen15 oktober, 2025
    Leen Bakker wil nu ook 35 Nederlandse winkels sluiten
  • icon
    Food3 november, 2025
    Albert Heijn verlegt promotionele grenzen met ‘2+5 gratis’-actie
  • icon
    Wonen7 oktober, 2025
    Ikea neemt logistiek miljardenbedrijf over in VS
  • icon
    Food10 oktober, 2025
    De Bijenkorf sluit centrale bakkerij
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN