RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen
  • Abonneren
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
  • Inloggen
  • Abonneren
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Profacts
  • Onderwerpen Inflatie
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Koopkrachtbarometer] Consument in crisismodus bespaart op merken en duurzaamheid

icon
Algemeen17 maart, 2023
Shutterstock.com

Ondanks de loonindexering, dalende energieprijzen en een stijgend consumentenvertrouwen is de koopkrachtcrisis niet voorbij: één Belg op twee heeft moeite om rond te komen. De financiële stress neemt nog toe, het koopgedrag wijzigt.

Minder bio en fairtrade

Hoopgevende berichten over de economie in de media kunnen de somber gestemde Belgische consument niet opbeuren, blijkt uit de Koopkrachtbarometer van onderzoeksbureau Profacts. De helft van de respondenten had het in februari nog steeds lastig om de eindjes aan elkaar te knopen. Dat is een zeer lichte verbetering vergeleken met een maand eerder (53%), maar amper één op de acht (13%) gelooft dat er vanaf nu beterschap in zicht is. Vier op de tien Belgen (42%) ervaren meer financiële stress dan een jaar geleden. En dat vertaalt zich in wijzigend koopgedrag.

In de supermarkt hebben zes op de tien Belgen (59%) hun koopgedrag aangepast. Van die 59% Belgen legt 54% minder A-merken in de winkelkar, 39% koopt vaker huismerken. Shoppers besparen op minder essentiële producten als aperitiefhapjes, frisdranken, kant-en-klare maaltijden en alcohol. Ze bezoeken opnieuw vaker de harddiscounters. Eén op de drie koopt nu minder biovoeding dan een jaar geleden en liet duurzame of fairtrade levensmiddelen vaker links liggen. Zes op de tien Belgen passen ook hun horecagedrag aan: daarvan gaat 80% minder uit eten. Gezinnen met kinderen besparen daar nog meer op dan huishoudens zonder kinderen. Ook afhaalmaaltijden staan onder druk: meer dan de helft bestelt ze minder vaak. De horeca zit dus opnieuw in de hoek waar de klappen vallen.

Duurzame transitie vertraagt

Hoewel modemerken opnieuw in het vizier komen, trakteren consumenten zichzelf minder vaak op een nieuwe outfit. Opmerkelijk: 42% koopt minder duurzame kledij en slechts één op vijf zegt vaker tweedehandskledij te kopen. “De koopkrachtcrisis vertraagt de duurzame transitie”, zegt CEO Carine Vaeremans van Profacts. Bij elektro en multimedia is er zelfs een daling in tweedehandsaankopen.

Wel besparen zeven op de tien Belgen op energie, door minder te stoken. De helft gebruikt ook minder elektrische toestellen en vier op tien vermijden energieverslindende apparaten. Eigenaars van een privéwagen rijden minder kilometers en leggen kleine afstanden af met de fiets (+24%) of te voet (+38%). Het openbaar vervoer profiteert echter niet mee van deze gedragsverandering. Dat 28% zelfs bespaart op gezondheid en 23% op verzekeringen, bewijst volgens Profacts dat de koopkrachtcrisis nog lang niet over is. Wel lijden niet alle consumenten evenveel onder die crisis. Vooral alleenstaanden met kinderen voelen de budgetstress. Ook slaat de koopkrachtcrisis iets harder toe in Wallonië dan in Vlaanderen.

Sinds 2023 bevraagt onderzoeksbureau Profacts wekelijks 200 en maandelijks 1000 Belgische consumenten over de impact die ze ervaren van de koopkrachtcrisis: dat levert voortschrijdende inzichten op over het koopgedrag en het algemene sentiment van de Belgische gezinnen.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Ondanks de loonindexering, dalende energieprijzen en een stijgend consumentenvertrouwen is de koopkrachtcrisis niet voorbij: één Belg op twee heeft moeite om rond te komen. De financiële stress neemt nog toe, het koopgedrag wijzigt.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen1 december, 2023
    TEDi op weg naar Oudenaarde en Bilzen

    Tot nu toe bleef Action-rivaal TEDi steken op één winkel in België, maar daarin komt snel verandering. Onder andere in Oudenaarde en Bilzen opent de Duitse non-fooddiscounter bijkomende winkels.

  • icon
    Algemeen1 december, 2023
    “Retail en FMCG kunnen met generatieve AI tot 600 miljard per jaar extra verdienen”

    De impact van AI evolueert razendsnel: na de doorbraken van ChatGPT en andere generatieve AI-tools berekende McKinsey wat de gevolgen van generatieve AI voor het bedrijfsleven kunnen zijn. En die zijn ronduit verbluffend…

  • icon
    Algemeen30 november, 2023
    Inno-eigenaar Galeria op zoek naar koper

    De Duitse warenhuisketen Galeria, die ook eigenaar is van Inno in België, wordt mogelijk verkocht nu het Oostenrijkse moederbedrijf Signa Holding is omgevallen.

Meest gelezen
  • icon
    Food17 november, 2023
    Jumbo laat laagsteprijsgarantie los
  • icon
    Food17 november, 2023
    Dreigt faillissement ook voor Makro Nederland?
  • icon
    Vrije tijd15 november, 2023
    Fressnapf wordt Nederlandse nummer twee na overname Jumper
  • icon
    Wonen16 november, 2023
    Leen Bakker en Kwantum diep in de rode cijfers
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN