BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Marks & Spencer
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenHerstructurering
  • Geografie Verenigd Koninkrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Marks & Spencer na 6 jaar transformatie: nog 32 winkels te sluiten

iconAlgemeen25 mei, 2022

Nu de CEO van Marks & Spencer vertrekt, blikt de Britse keten terug op zes jaar transformatie: in de voorbije jaren sloten 68 winkels, verlegde de warenhuisketen de focus naar voeding en verkleinde de schuldenberg. Wel is er nog steeds nood aan kleinere, betere winkels en aan meer winst.

Trio neemt het over

Marks & Spencer heeft er pittige jaren op zitten. Zes jaar geleden kwam CEO Steve Rowe aan boord om het Britse warenhuisicoon uit het slop te halen, vandaag geeft hij de fakkel door aan een triumviraat: Stuart Machin, Katie Bickerstaffe en Eoin Tonge nemen samen het roer over.

Hoe is het de keten in die tijd vergaan? Vorig jaar boekte het bedrijf een winst voor belastingen van 522,9 miljoen pond, tegenover 403,1 miljoen in het jaar voor de coronapandemie. De omzet steeg vooral met dank aan e-commerce: de voedingsafdeling groeide met 10%, terwijl kleding en huisraad een omzetgroei van 3,8% optekende. Dat laatste was wel volledig te danken aan de online verkopen, die met liefst 55% stegen, want de winkelverkopen daalden met 11%.

Weg uit de binnensteden

Marks & Spencer zet de laatste jaren sterk in op voeding, met onder meer kleinere M&S Food-winkels, waardoor het bedrijf nu naar eigen zeggen één van de best presterende foodretailers van Groot-Brittannië is. Een belangrijke toevoeging in de afgelopen jaren was de overname van Ocado, ook al daalde (of “normaliseerde”, zoals M&S zelf zegt) de omzet er vorig jaar met 4% tegenover de coronapiek van 2020.

In de afdelingen mode en ‘home’ blijft daarentegen werk aan de winkel. Rowe is er wel al in geslaagd om fors te snoeien in overtollig aanbod en het aantal kortingsacties, maar zowel de fysieke winkels als de online systemen kunnen nog beter. Zo werkt M&S aan een eigen merkplatform, terwijl sommige warenhuizen nog verouderd en slecht gesitueerd zijn.

De keten wil vooral naar kleinere en nieuwere winkels evolueren. Opvallend: Marks & Spencer ziet die nieuwe vestigingen vooral buiten de stadscentra, in overdekte winkelcentra met parkeermogelijkheden aan de rand van de steden. In de komende jaren plant M&S zo nog minstens 32 winkels te sluiten, maar tegelijk 15 modernere warenhuizen en een veertigtal foodwinkels te openen. “De tien nieuwe winkels die we vorig jaar openden deden het al 11% beter dan voorzien en zullen zichzelf in anderhalf jaar tijd terugbetalen”, klinkt het.

“M&S is fundamenteel veranderd”

Nu de “basis is hersteld” neemt Rowe met een gerust hart afscheid. Van 1,8 miljard pond schuld en een logge hiërarchie ging het naar 420 miljoen pond schuld en een wendbaar bedrijf. “Voor mij is het belangrijk dat niet alleen de winst en de cashflow zijn hersteld, maar dat de cijfers tonen dat M&S fundamenteel is veranderd. Hoewel er nog veel werk is, hoeft het bedrijf zijn relevantie niet meer te bewijzen en heeft het kansen om in de toekomst aanzienlijk te groeien.”

Die toekomst zal echter niet voor meteen zijn, want Marks & Spencer verwacht dit jaar niet rendabeler te worden. De Russische markt viel immers weg voor de keten, de kosten lopen op en de consument is onzeker. Bovendien moet M&S dit jaar fors investeren in Ocado om de capaciteit te verhogen.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Nu de CEO van Marks & Spencer vertrekt, blikt de Britse keten terug op zes jaar transformatie: in de voorbije jaren sloten 68 winkels, verlegde de warenhuisketen de focus naar voeding en verkleinde de schuldenberg. Wel is er nog steeds nood aan kleinere, betere winkels en aan meer winst.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • iconAlgemeen28 juni, 2022
    Laagste aantal winkels in 15 jaar tijd voor Vlaanderen en Brussel

    Er waren nog nooit zo weinig winkels in Vlaanderen en Brussel. Op drie jaar tijd zijn bijna 2.400 handelszaken verdwenen. Al betekent dat niet dat de leegstand fors stijgt.

  • iconAlgemeen28 juni, 2022
    Groeivertraging verwacht voor Europese e-commerce

    De Europese e-commerce bleef stevig doorgroeien in 2021, maar ondervindt nu wel een vertraging als gevolg van de Oekraïnecrisis en de inflatie. Retailers zullen hun digitale investeringen moeten verdubbelen tegen 2030.

  • iconAlgemeen23 juni, 2022
    The Future of Shopping: robots zoeven de hype voorbij

    Wat brengt de toekomst echt voor robots? Na de hype, nu ze uit de sciencefictionwereld afdalen en de voetjes op de grond krijgen, worden ze relevanter dan ooit.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconMode22 juni, 2022
    In beeld: Scotch & Soda maakt ambitieus statement in Milaan
  • iconMode16 juni, 2022
    Groeiend H&M nog niet op pre-coronaniveau
  • iconAlgemeen23 juni, 2022
    The Future of Shopping: robots zoeven de hype voorbij
  • iconAlgemeen20 juni, 2022
    Amazon lanceert Belgische webshop na de zomer
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • linkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN