RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Rainpharma
  • Onderwerpen InterviewMarketing
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Omzet maal twee? In de laatste rechte lijn maak je het verschil”

icon
Algemeen3 augustus, 2022

Je winkelomzet verdubbelen, of zelfs verdriedubbelen? Het klinkt ongeloofwaardig, maar het kan: “De tijd van improviseren met klanten is voorbij. Het zit ‘m in kleine dingen”, zegt verkoopexpert Jan Vanthienen.

‘Omzetverdubbelaar’

Vandaag zijn de uitdagingen extreem voor retailers, weet Jan Vanthienen. “Je kent het gezegde: ‘als je blijft doen wat je altijd hebt gedaan, dan krijg je wat je altijd kreeg.’ Welnu, dat geldt niet meer: je krijgt almaar minder. Je zal dus anders moeten gaan werken. Slimmer, vooral.” Met beter verkopen zijn enorme winsten te behalen.

“Professionalisering dringt zich op. Ik vergelijk het wel eens met koken: iedereen kan wat koken, maar daarom ben je nog geen topchef. Het zit ‘m in kleine dingen. De tijd van improviseren met klanten is voorbij. Een chef improviseert ook niet.” Jan Vanthienen noemt zichzelf een ‘omzetverdubbelaar’. Dat klinkt wat aanmatigend, maar het is gewoon waar, zegt hij: “Ik geef salestraining aan de zowat 150 verdeelpunten van Rainpharma, en bij 80% onder hen is dat wel degelijk gelukt. Soms ging de omzet ook maal drie of maal vijf.”

Verkopen is een vak

Maar hoe kan dat dan? “Vroeger was het voldoende als je een mooie winkel had en je deur openzette. Vandaag is dat niet meer zo. Het kost enorm veel geld om mensen in je zaak te krijgen. Het verschil maak je dan in de laatste rechte lijn: daar gebeurt het. Als je dan drie producten verkoopt in plaats van één, en je doet dat tien keer op een dag, dat is vijftig keer per week, 250 keer per jaar. Dan is het niet zo moeilijk om je omzet te verdubbelen.”

Verkopen is een vak. Vanthienen leerde dat vak ‘the hard way’, bij grote namen als Disneyland Parijs, de Gouden Gids en McCain. “Topbedrijven die weten dat er recepten bestaan, die investeren in opleiding. Zelf trek ik nog minsten één keer per jaar naar de Verenigde Staten om me te vervolmaken. In Amerika hebben goeie verkopers een hoger aanzien dan chirurgen. En ze worden er ook naar betaald. Succesvolle bedrijven leggen hun verkopers in de watten.”

De volgende dag al resultaat

Iedereen kan leren verkopen, benadrukt Vanthienen: “Ik ben ervan overtuigd dat je daarin kan oefenen. Klanten opperen al duizend jaar dezelfde bezwaren, je kan leren om daarmee om te gaan. Het gaat vaak ook om durven: durf klanten iets voor te stellen, wacht niet tot ze zelf een vraag stellen.” Zijn rijke ervaring uit de praktijk heeft Jan Vanthienen samengevat in een masterclass van drie uurtjes. “Ik breng mensen aan wat ik geleerd heb, op een heel simpele manier. De volgende dag heb je er al resultaat van.”

Ook je omzet verdriedubbelen? De masterclass “Hoe 3 keer meer verkopen met minder inspanningen én zonder extra uitgaven?” vindt plaats op 5 oktober, bij RetailDetail in Antwerpen.

Schrijf je nu in via deze knop
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa

    Amazon gaat nu ook in Europa de strijd aan met discountplatformen zoals Temu en Shein. Klanten in het Verenigd Koninkrijk krijgen als eersten toegang tot de webshop met vooral goedkope Chinese spulletjes.

  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?

    CD&V pleit ervoor dat klanten in handelszaken geld kunnen afhalen. Kamerlid Leentje Grillaert wil handelaars stimuleren om een ‘cashback’-dienst aan te bieden, waarbij klanten extra betalen met hun kaart en cash terugkrijgen.

  • icon
    Algemeen7 mei, 2025
    Amazon versnelt bezorging op dezelfde dag in Europa met AI

    Op twintig nieuwe locaties in Europa gaat Amazon het komende jaar bezorging op dezelfde dag lanceren. Klanten kunnen bovendien steeds later bestellen: de retailer zet AI in om aankoopgedrag te voorspellen en voorraden te optimaliseren.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN